ADEMBENEMENDE MEDITATIE

In de betoverend mooie openingsscène van The New World varen twee Engelse schepen met kolonisten een riviermonding binnen. Onderwateropnamen van in tegenlicht zwemmende indianenmeisjes worden afgewisseld met beelden van het hemelse, groene vasteland....

The New World - na Badlands (1973), Days of Heaven (1978) en The ThinRed Line (1998) pas zijn vierde film in 33 jaar - is Terrence Malicksinterpretatie van de Pocahontas-legende. Anno 1607 gaat de Engelse zeemanJohn Smith (gespeeld door Colin Farrell) aan land in Virginia, demoerassige oostkust van wat later de Verenigde Staten werden. Hij valt alseen blok voor het piepjonge, beeldschone indianenmeisje Pocahontas (deovertuigend debuterende Q'Orianka Kilcher).

Eind vorig jaar draaide The New World een week in twee bioscopen in LosAngeles, zodat hij mee kon dingen naar de Oscars. Het was geen succes:alleen het fraaie camerawerk van Emmanuel Lubezki was goed voor eennominatie. De film werd gekraakt in de Amerikaanse vakbladen. Malick dookdaarop opnieuw de montagekamer in en maakte een compleet nieuwe versie.

De van de schouder gedraaide beelden zorgen ervoor dat The New Worldaanvankelijk aanvoelt als een documentaire-verslag van de stichting vanJamestown, de eerste Britse nederzetting; de opwinding én de dreigingtijdens de eerste ontmoeting tussen de Indianen en de Britten wordenvoelbaar gemaakt.

Al snel laat Malick alle verhaalconventies voor wat ze zijn. Deverschillende innerlijke monologen zijn nauwelijks uit elkaar te houden.Het tempo golft. Details krijgen alle aandacht; belangrijke dramatischegebeurtenissen blijven buiten beeld. Personages, conflicten en beeldenworden niet of nauwelijks verklaard of geduid. De kijker moet zelf maarbedenken of de talrijke tussenshots van in water weerspiegelde boomtoppen,weidse landschappen, ruisende velden en kabbelend water iets te betekenenhebben.

Dat is geen gemakkelijke opgave. Maar wie zich mee laat voeren doorMalicks lyrische filmtaal, en zich niet druk maakt over losse eindjes enweeffouten, ziet een adembenemende meditatie over botsende culturen, deverwoesting van het paradijs, en een Romeo en Julia-achtige romance.

The New World is een weerbarstig meesterwerk.

Jan Pieter Ekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden