Adembenemende couture heeft niets met kleren te maken

Als de Parijse haute-couture het van de klanten moest hebben, was ze allang uitgestorven. Op de hele wereld zijn er nog geen tweehonderd vrouwen die zichzelf trakteren op de tienduizenden euro's kostende, met de hand en op maat vervaardigde creaties....

Behalve dan bij Chanel. Dat is zo ongeveer het enige huis dat nog een echte coutureklantenkring heeft, waarvoor het deze week in Parijs discreet een aparte show organiseerde. En klanten zullen flink gaan bestellen, want de Chanel couture is voor komende zomer draagbaarder dan ooit.

Ontwerper Karl Lagerfeld toonde dinsdag in een zwaar beveiligde zaal (de modellen droegen bij elkaar voor drie miljoen euro aan juwelen) nieuwe uitvoeringen van het klassieke Chanelpakje, met een recht strak jasje en een rok tot op de knie. Voor een feestje waren er klassieke zwarte jurkjes of relatief bescheiden avondjurken in zwart en wit, soms met een wijde, meisjesachtige rok. Het was subtiel, perfect gemaakt.

Versace, dat anderhalf jaar geen coutureshow meer had gegeven, bracht het soort kleren waarmee het huis in de jaren negentig zo groot werd: opzichtige, sexy ontwerpen die met klassieke couture, niets te maken hebben, en in sommige gevallen zelfs bijna niets met wat we onder kleren verstaan.

Een paar van de 24 jurken bestond uit niets meer dan kralen tegen een transparante achtergrond. Niet voor rijke erfgenames, zelfs niet voor de meeste actrices, maar meer dan geknipt voor de MTV-Awards. Christina Aguilera zat op de eerste rij dan ook meerdere malen enthousiast met haar vinger te wijzen.

De ontwerpen die John Galliano maandag voor Dior liet zien, zullen wel helemaal door niemand worden gedragen, zo monumentaal waren ze. Als thema had hij Cleopatra gekozen, iets wat gemakkelijk kan uitlopen op een goedkope verkleedpartij. Maar niet bij Galliano. Die hing er een adembenemende show aan op.

De presentatie opende met een model met een Egyptisch hoofddeksel in een lange, gouden jurk, de polsen omsloten door manchetten in de vorm een soort enorme bloembladen. Haar bovenlichaam hing achterover; de enorme, met parelkettingen versierde schoenen en de strakke rok maakten dat ze niet meer kon dan koninklijk schuifelen. Nog veertien uitzinnige Egyptische creaties kwamen voorbij, in krokodillenleer, metaal of goudkleurig chiffon, sommige gecombineerd met een compleet dodenmasker.

Net op het moment dat je dacht 'nu weten we het wel', waren er drie soberder 'mummiejurken', in wit, grijs en zwart, waarna de show eindigde in een serie uitbundige baljurken die in de verte een beetje deden denken aan de New Look van Christian Dior zelf. Galliano, het grootste creatieve talent van de hedendaagse mode, liet zien wat haute-couture ook kan zijn: een kunstvorm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden