Adel eruit, kunst erin

Kasteel Keukenhof toont hedendaagse kunst uit twee Belgische privéverzamelingen...

lisse De bomen ruisen in de wind, het glooiende gazon is strak geschoren, en wat in bloei moet staan staat in bloei. Maar zo mooi als de Engelse landschapstuin van Kasteel Keukenhof er bij ligt, zozeer ademt het interieur van het van oorsprong 17de-eeuwse landhuis de sfeer van vergane glorie. Verf en behang bladderen van de muur. De tapijten zijn sleets. Overal vergeelde prenten van paarden en jachthonden. In een hoek staat een canapé met kussentjes. Bij de wastafel hangen twee handdoeken. Bij het bad ligt scheerzeep. Het lijkt alsof de laatste bewoner, Jan Carel Elias graaf Van Lynden, even de deur uit is naar de plaatselijke super.

De graaf is echter al zeven jaar dood. Geld voor een grondige restauratie bezat hij kennelijk niet. Wel werd vijf jaar geleden de Stichting Kasteel Keukenhof opgericht. De doelstellingen zijn duidelijk: meer aandacht voor het gebouw en het adellijke verleden in een van de laatste buitenplaatsen die de bollenstreek nog rijk is. Gecombineerd met meer aandacht voor contemporaine cultuur om het landgoed uit de geur van mottenballen te halen.

Het kasteel is inmiddels, tegen betaling, open voor bezoek. Deze zomer is voor het eerst een tentoonstelling te bewonderen, met werk uit twee Belgische privéverzamelingen, die van Lieven Declerck en Marc Vanmoerkerke.

Opmars
Eigentijds kunst in een adellijke omgeving – het stramien kent een gestage opmars. Versailles toonde onlangs de blinkende sculpturen van Jeff Koons; Museum Van Loon, in een dubbel grachtenpand in Amsterdam, onderkomen van de eerste bewoner Willem van Loon, een van de oprichters van de Vereenigde Oostindische Compagnie, draait al geruime tijd een hedendaags tentoonstellingsprogram.

Het is een aardige parallel met Kasteel Keukenhof, waarvan de eerste eigenaar, Adriaan Maartensz. Block, schipper was van de VOC, en later Commandeur van de Molukken. Ook in Lisse zijn de plannen concreet om langdurig eigentijdse kunst te tonen. De tentoonstelling Van bij de buren is de eerste van een serie exposities met verzamelingen van internationale collectioneurs. Na die van de twee Belgen, zullen privécollecties uit Duitsland, Zwitserland en Spanje volgen. Totdat in 2012, als (wellicht) ook de restauratie van het interieur ver gevorderd zal zijn, het kasteel ‘in de markt is gezet’ en het cultuurprogramma op poten staat.

Zeldzame collectie
Zover is het nog niet. Wat niet wegneemt dat de tentoonstelling een aardig voorschot geeft op de toekomst. Het kasteel, met zijn theetoren, blauwe en rode salon, empirekamer, papagaaiengang en zeldzame collectie Chinees porselein, blijkt een gewillige omgeving voor de hard core fotografie van Nan Goldin (over Aids) en Ed Templeton (jongerencultuur), de fetisj-paspoppen met spijkers en schroeven van Thomas Hirshhorn, de uitvergrote kerstboom van Philippe Parreno en de edelkitsch van Wim Delvoye.

Soms resoneren de kasteelomgeving en de kunst opmerkelijk wel. De foto’s van het mollige, behaarde lijf van John Coplans zijn een eigentijdse aanvulling op de getekende familieportretten uit vroeger tijden. In de jachtkamer staan twee papieren bizons van Pascale Marthine Tayou.

Adel eruit, kunst erin – het is een overtuigend uitgangspunt. Over twee jaar zal blijken of het ook voor langere tijd levensvatbaar is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden