NieuwsArrestatie kunstdief Diyabanza

Activistische kunstrover weer op vrije voeten na poging tot diefstal in het Louvre

De Congolese activist Emery Mwazulu Diyabanza, die de voorbije maanden in meerdere musea koloniale kunstobjecten probeerde te stelen in een poging een debat over roofkunst te ontketenen, is vandaag op vrije voeten gesteld. Afgelopen donderdag werd hij in Parijs gearresteerd nadat hij in het Louvre een beeld van zijn sokkel had gehaald. 

Emery Mwazulu Diyabanza.Beeld AP

Op videobeelden is te zien hoe Diyabanza met het beeld in zijn handen zegt dat hij is ‘gekomen om terug te halen wat van ons is gestolen en geplunderd’. Een andere museumbezoeker probeerde de activist tegen te houden. ‘Waar is uw geweten?’, antwoordde Diyabanza hem. ‘Weet u hoeveel vrouwen er zijn verkracht? Hoeveel mensen er zijn vermoord? We halen terug wat uit Afrika is geplunderd.’ Dat laatste is in dit specifieke geval niet helemaal juist. Het beeld in kwestie werd in de 18de eeuw gemaakt op het Indonesische eiland Flores, liet het Louvre weten.

De activist werd staande gehouden door beveiligers, die hem overdroegen aan de politie. Maandagmiddag werd hij vrijgelaten. In afwachting van zijn proces op 3 december is het hem verboden musea te betreden, wegens het risico op recidive. 

Dat risico is niet gering: de actie in het Louvre is Diyabanza’s nieuwste toevoeging aan een steeds langer wordende lijst activistische kunstdiefstallen, of beter gezegd: pogingen tot diefstal. De kunstroofacties volgen een vast stramien. Samen met een aantal filmende handlangers van zijn pan-Afrikaanse collectief Unité, Dignité, Courage (UDC) loopt Emery Mwazulu Diyabanza Sima Lemba, zoals zijn volledige naam luidt, rustig door een museum. Dan houdt hij halt bij een beeld en begint hij aan een toespraak over de barbaarsheid van het kolonialisme, waarna hij benadrukt dat het oneerlijk is dat Europese musea geld verdienen aan Afrikaans erfgoed.

Vervolgens trekt hij het beeld in kwestie van de sokkel en loopt er doodgemoedereerd mee weg. Als hij wordt aangehouden laat hij zich zonder verzet inrekenen. Hij flikte het kunstje eerder in Quai Branly, het grote volkenkundige museum van Parijs, in een museum in Marseille en in het Afrika Museum in Berg en Dal.

Roofkunst

Diyabanza wil met zijn acties een discussie op gang brengen over de restitutie van koloniaal erfgoed. In 2017 beloofde de Franse president Emanuel Macron dat Frankrijk alle werken die ‘onder dwang of onder onbillijke voorwaarden’ uit Afrika zijn meegenomen zou teruggeven. Het gaat om vele tienduizenden objecten. Maar tot dusver is van slechts 27 werken daadwerkelijk aangekondigd dat ze zullen worden gerestitueerd.

Eind september stond Diyabanza in Parijs terecht voor poging tot diefstal van een kunstwerk in het Musée du Quai Branly. Volgens zijn advocaten ging het niet om diefstal maar om politiek activisme. De rechter ging mee in die argumentatie, maar legde Diyabanza wel een boete van 1.000 euro op, om kopieergedrag te ontmoedigen. In januari buigt een Nederlandse rechter zich over de activistische diefstal in het Afrika Museum.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden