Actie tegen 'homofoob' RTL-programma Voetbal Inside: 'Bedrijven, waarom adverteren jullie nog?'

Bedrijven die adverteren bij het RTL-programma Voetbal Inside moeten zich beraden op hun rol. Als ze geen 'homofobie' mogelijk willen maken, dienen ze zich af te vragen waarom ze de show nog sponsoren. Dat schreef de activistische programmamaakster Sunny Bergman dinsdagmiddag op Facebook.

In april stonden de mannen van Voetbal Inside hand in hand in het kader van een actie tegen anti-homogeweld. Foto anp

Haar oproep aan de adverteerders Amstel Bier, Gilette en Toto krijgt bijval op sociale media en wordt omarmd door onder anderen Sylvana Simons.

Bergman hekelt vooral uitspraken van René van der Gijp in Voetbal Inside. De oud-speler zei vorige week onder meer dat hij geen zin had te kijken naar het programma Gordon gaat trouwen. 'Ik kon kiezen tussen twee homo's die gingen trouwen of darten. Ik had die vaselinepot weggezet, ik denk: ik heb even geen trek in die onzin.' Van der Gijp kwetst jonge homoseksuele voetballers, vindt ze. 'Wat moet het verschrikkelijk zijn om dit aan te horen wanneer je ouders tv kijken en je zelf nog uit de kast wil komen.'

In 2013 zei Van der Gijp dat '14-jarige homo's stoppen met voetbal, die gaan in een kapperszaak werken'. Maandag grapte hij dat een zwartgeschminkte voetballer op 'de broer van Sylvana Simons' leek. Daar blijft het niet bij, constateert Bergman. 'Voetbal Inside laat zich al jaren van zijn meest seksistische en racistische kant zien.'

Derksen niet onder de indruk

De makers van de voetbaltalkshow zijn eerder aangesproken op opmerkingen over homoseksuelen die de machocultuur in de sport in stand zouden houden. In 2014 bleek uit een enquête onder profvoetballers dat 82 procent van de spelers zijn werkomgeving bestempelt als ongastvrij en gesloten voor homo's. Daardoor zou het moeilijk zijn om uit de kast te komen. KNVB-voorzitter Michael van Praag zei toen dat er nog 'een wereld te winnen' is op het gebied van homoacceptatie in het voetbal.

Johan Derksen, een van de commentatoren van Voetbal Inside, reageert laconiek op de actie van Bergman en Simons. 'Sinterklaas is voorbij, net als de acties tegen Zwarte Piet. Nu schreeuwen ze op deze manier om aandacht. Ik neem dit totaal niet serieus. Tv-zenders staan in de rij om ons een nieuw contract aan te bieden. Ik kan me niet voorstellen dat een van ons hierdoor op zijn woorden gaat passen.'

Johan Derksen (uiterst rechts): 'Mensen als Sunny Bergman hebben kennelijk veel moeite om satire en serieuze beledigingen uit elkaar te houden. Grappen maken over homo's is toch niet verboden?' Foto anp

Moreel appèl

In april poseerden de makers van Voetbal Inside hand in hand, in het kader van een actie tegen anti-homogeweld. Critici noemden dat hypocriet, maar volgens Derksen is er geen sprake van homohaat in het programma. 'Mensen als Sunny Bergman hebben kennelijk veel moeite om satire en serieuze beledigingen uit elkaar te houden. Grappen maken over homo's is toch niet verboden? Misschien zijn niet al onze grappen geslaagd, daar kun je over twisten. Wij maken een programma voor in de voetbalkantine en het bruine café; deze vrouwen behoren niet tot de doelgroep. Als je selectief verontwaardigd wil zijn, kun je bij ons je hart ophalen.'

Actievoerders proberen vaker media te treffen met een boycot of een oproep je abonnement op te zeggen. In mei dit jaar deden ruim honderd vrouwen uit de media, politiek en kunstsector een moreel appèl op adverteerders niet mee te betalen aan Geenstijl en Dumpert, omdat op die sites sprake zou zijn van racisme en vernedering van vrouwen. Die oproep leidde tot veel discussie.