Acteerprijzen voor Rijxman en Luppes

Lineke Rijxman en Bert Luppes zijn zondagavond in de Stadsschouwburg Amsterdam onderscheiden met de belangrijkste toneelprijzen, respectievelijk de Theo d’Or en de Louis d’Or.

Rijxman kreeg de Theo d’Or – ‘voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol’ – voor haar vertolking van Hannah in Hannah en Martin (door Mugmetdegoudentand). Luppes werd gelauwerd voor de rol van Martin in De Geit, of wie is Sylvia bij het Onafhankelijk Toneel; volgens de Toneeljury de meest indrukwekkende mannelijke dragende rol van het afgelopen seizoen.

De prijzen van Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) werden naar traditie uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater. Dat markeerde tevens de afsluiting van het Nederlands Theater Festival.

De jury schrijft over de winnares: ‘Fenomenaal schakelen, transformeren, tal van schakeringen aanbrengen, bijna onnadrukkelijk van het ene personage in het andere springen. Dat alles voert Lineke Rijxman in deze voorstelling met grote precisie uit.’

Geëmotioneerd dankte Rijxman haar collega’s van Mugmetdegoudentand; haar tegenspeler Willem de Wolf, met wie ze hoopte – verwijzend naar onder meer Hannah en Martin – nog meer disfunctionele relaties te kunnen neerzetten, en Joan Nederlof, die haar bij de Mug alweer een tijdje terug een heerlijke (werk-)plek heeft geboden.

Bert Luppes kan volgens het juryrapport ‘een volkomen idioot thema volkomen geloofwaardig maken – dat is wat (hij) doet in dit relatiedrama met absurde trekjes. In enerverend toneelspel blijft zijn personage zijn gelijk opeisen. Luppes werkt in zijn rol toe naar een prachtige ommekeer van verbijstering naar zekerheid.’

De acteur memoreerde in zijn reactie zijn eerste Louis d’Or, die hij in 2003 won voor zijn rol als Georges Vermeersch in Vrijdag, een voorstelling van ZT Hollandia. Voor zijn tweede dankte hij zijn regisseuse Mirjam Koen en zocht, ook geëmotioneerd, zijn tegenspeelster Ria Eimers, die met een klinkend ‘ja’ antwoordde op de vraag of ze wel in de zaal zat.

De presentatie tijdens deze avond was ditmaal in handen van Hans Kesting, Louis d’Or-winnaar van vorig jaar. Vrolijk zijn versprekingen tellend, leidde hij de zaal op onderhoudende wijze langs de lange rij namen van genodigden, organisatoren, genomineerden en winnaars.

De Arlecchino en de Columbina (de beste bijdragende rollen) gingen naar Benny Claessens voor zijn rol van Voss in Ritter Dene Voss door Dood Paard en naar actrice Wine Dierickx voor vertolkingen in Tien Geboden deel 2 door NTGent.

Aus Greidanus sr., artistiek leider van Toneelgroep De Appel, kreeg de Prosceniumprijs – de onderscheiding voor ‘de persoon, instantie of groep, die een wezenlijke bijdrage geleverd heeft aan het toneelklimaat door programmering en/of productie of een deelaspect daarvan’. Ton Kas won de VSCD Mimeprijs voor zijn rol in Brigadier Fub, of het eeuwig menselijke van theatergroep Carver.

De VSCD jeugdtheater en -concertprijzen (de Gouden Krekels) vielen dit jaar toe aan Floris Verkerk (meest indrukwekkende prestatie) voor zijn rol van Zef in Anne en Zef van de Toneelmakerij en aan De Legende van Woesterdam, als zijnde de meest indrukwekkende productie, door de Kopergietery en Studio ORKA.

De voorstelling Kopenhagen van het Nationale Toneel, ten slotte, werd winnaar van De Toneel Publieksprijs 2009. Dat is de prijs waarbij het publiek bepaalt welke voorstelling wint, aan de hand van speciale stemavonden die door het hele land worden gehouden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden