Acrobatische toeren van hartveroverende Carmen

Ze is anders. Waar haar collega’s in de sigarenfabriek lang haar hebben, heeft zij een asymmetrisch kort koppie. Waar de andere vrouwen sensueel zijn, is zij vrijgevochten en sterk. Carmen (Olga Kondakova) in Carmen.tv van de Russische choreograaf Radu Poklitaru doet aan Pippi Langkous denken. Ze is niet bang, houdt van een geintje en klimt tegen mannen op alsof het bomen zijn.

Mirjam van der Linden

De novelle en de opera Carmen, van respectievelijk Prosper Mérimée en George Bizet, hebben ook in dans tot talloze interpretaties geleid. Het is al lang bon ton om Carmen, die de ene liefde inruilt voor de andere zodra ze niet meer wordt uitgedaagd, neer te zetten als een zelfstandige, geëmancipeerde vrouw, en niet als een half verwijtbare femme fatale. Ook Poklitaru tornt hieraan niet. Zijn inbreng is dat hij er een mix van soap en reality-tv van maakt.

De versmade verloofde van Don José (die zij straks zal verlaten voor stierenvechter Escamillo) zit als een onschuldig popje voor een ouderwets tv-toestel naar Carmen.tv te kijken. Op beslissende momenten ‘bevriest’ ze de actie, zorgt dat messteken en kogels hun doel alsnog bereiken en wordt zo de kwade geest van het verhaal. Het is een aardige vondst, die helaas niet extreem is doorgevoerd. De decors en kostuums met roesjes, stippen en jute zakken zijn geenszins actueel en wat de choreograaf verder met de ingreep wil zeggen, is niet duidelijk.

De emoties zijn behoorlijk plat verbeeld, met druk bewegende onderlijven en een hart dat mimisch uit het eigen lijf wordt gesneden om het te kunnen weggeven. Maar de soms bijna acrobatische toeren van Carmen, en de opzwepende energie van de groep, zijn hartveroverend.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden