Achterkant van borduurwerkjes: wie ontdekte ze het eerst

Borduurwerkjes doen fotograaf Michael Ferron denken aan veilige momenten in zijn jeugd, het eerste broddellapje op school, zijn oma én zijn moeder....

Reden voor hem het borduurwerk de laatste twee jaar te verwerken in zijnfotografie. 'Het gaat me niet om de voorkant, maar om de schoonheid van deachterkant. Deze is uniek en verraadt de handelwijze van het individu.' Zowerkt de ene borduurder het doekje keurig af, de ander vult het laatstehoekje met slordige steken.

Origineel, aldus Ferron, die zijn werk publiceerde in Vrij Nederland ende Volkskrant en binnenkort foto's zal exposeren. 'Maar nu claimt RobScholte dat het zijn originele zienswijze is door borduurwerk aan deachterkant te laten zien', zegt hij als reactie op de uitnodiging die hijonlangs van Rob Scholte ontving voor diens nieuwste expositie in deRotterdamse galerie Animaux.

Ferron: 'Dat klopt niet.'

Bij Scholte is eerder sprake geweest van veronderstelde plagiaat. Zo zouzijn schilderij Casa Rosa een kopie zijn van Het Fluitketeltje vanlogo-ontwerper Ton Giesbergen.

Scholtes zaakwaarnemer Christian Ouwens is verbaasd als hij Ferronsreactie hoort. Scholte is er volgens hem al drie jaar mee bezig. Zijnwerkwijze is heel anders dan die van Ferron, meent Ouwens. Zo fotografeertFerron de achterkant en manipuleert hij de afbeelding onder meer met behulpvan licht. 'Rob draait het borduurwerk om en lijst het in.'

Juridische stappen worden niet overwogen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden