Accordeonisten verzuipen in snoeiharde geluidsbrij

muziek Aan de inzet en het enthousiasme van de muzikanten op het podium kan het niet hebben gelegen. Wat wel hopeloos mis ging in het Amsterdamse Tropentheater was dat basgitarist Daniel Farias zijn eigen volume kon opkrikken en dat ook vrijwel meteen deed....

Het had een onbedoeld komisch effect om de rechterhand van accordeonist Antonio Rivas Padilla met virtuoze behendigheid over de knoppen te zien dansen, zonder dat daarvan ook maar iets te horen was in de zaal. In de snoeiharde, ongedifferentieerde geluidsbrij vielen van zijn ongetwijfeld fraaie spel alleen wat ritmische linkerhandaccenten te ontwaren.

Drie accordeonmeesters uit de Atlantische kuststreek van Colombia samengebracht op een podium. Het was ongetwijfeld een uniek evenement, maar hoe het precies zat bleef onduidelijk, want dankzij de erbarmelijke zaalversterking was zelfs een korte inleiding onverstaanbaar. Gaandeweg verbeterde de situatie enigszins, mede dankzij schelle en luide zangstem van Miguel Osorio Castellanos en het felle accordeonspel van hekkensluiter Oscar Ospino Ortega. Het enige dat ongehinderd tot in de verste uithoeken van de zaal doordrong, waren de kenmerkende ritmes van de vallenato en de cumbia, de twee populairste muziekstijlen van Colombia.

Het grote aantal bezoekers dat uiteindelijk dansend de gangpaden vulde, maakte duidelijk dat eigenlijk alleen zo nog iets van de voorstelling te genieten viel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden