FilmrecensieThe Girl in the Spider’s Web

Absurde superhelden in het groezelige, industriële Zweden van The Girl in the Spider’s Web (drie sterren)

Lisbeth Salander (Claire Foy) in The Girl in the Spider's Web.

Het vierde boek van de Millennium-­serie is een vreemde eend in de bijt. Het is niet geschreven door Stieg Larsson, die overleed voordat zijn trilogie überhaupt in de winkel lag, maar door journalist David Lagercrantz. Die kreeg toestemming van Larssons erfgenamen om meer avonturen te verzinnen rondom de razend populaire onderzoeksjournalist Mikael Blomkvist en de cyberpunk-hacker Lisbeth Salander. Het zou immers zonde zijn, om zo’n ­lucratief en geliefd universum niet ­verder te gebruiken.

Precies zo voelt de verfilming van dat boek, The Girl in The Spider’s Web. Net als in de drie eerdere Zweedse films en de Amerikaanse van David Fincher, bewegen de bekende personages in soortgelijke kostuums in datzelfde groezelige, industriële Zweden. Maar nu is het Claire Foy – die keurige Elizabeth uit The Crown – in plaats van Noomi Rapace of Rooney Mara, die met witte schmink rond de ogen een Zweedse zakenman martelt omdat hij zijn vrouw slaat.

Het is even wennen, maar geen probleem. Dat komt vooral omdat Foy, minder wereldvreemd dan haar twee voorgangers, gewoon een goede ­actrice is. Ze kan bijvoorbeeld volstrekt geloofwaardig spelen dat ze zo high als een papegaai een auto-achtervolging tot een goed einde probeert te ­brengen.

Regisseur Fede Alvarez (Evil Dead, Don’t Breathe) is op zijn best tijdens de actiescènes. Meer dan ooit maakt hij van Salander een superheld: veerkracht was natuurlijk altijd al haar geheime wapen, maar wat ze in deze film doorstaat, grenst aan het absurde.

Ze krijgt in The Girl in the Spider’s Web bovendien een psychologische achtergrond die haar werk als wreker moet verklaren – net als Batman eigenlijk – en ze moet het opnemen tegen een schitterende, visueel knallende tegenstander (een griezelige Sylvia Hoeks). De kleurloze Blomkvist duikt alleen op als zijn aanwezigheid voor de plot ­absoluut noodzakelijk is.

Jammer genoeg worden de spelletjes tussen Foy en Hoeks eindeloos gecompliceerd door een plot dat iets van doen heeft met lanceercodes en hacken. En het script – onder meer geschreven door Alvarez – is bij vlagen zo mal dat het met de beste wil van de wereld niet meer te geloven valt. Als een geheim agent wordt opgepakt en de waarschuwing krijgt dat hij op de voet wordt gevolgd, hoe kan hij dan minuten later een compleet wapenarsenaal checken in de achterbak van zijn auto? Valt zulks niet op? En als je vrienden ergens op een afgelegen locatie onder­gedoken zitten, bel je dan een taxi?

Mikael Blomkvist (Sverrir Gudnason) en Lisbeth Salander (Claire Foy) The Girl in the Spiders Web.

The Girl in the Spider’s Web

Drie sterren