Drama

Abril Despedaçado

Mooie bloedvlekken

Pauline Kleijer

Zodra de bloedvlekken van de vorige moord vergeeld zijn, is de tijd voor wraak aangebroken en zal er opnieuw helderrood bloed vloeien. Net zo lang tot alle zoons van de strijdende families Breves en Ferreira dood zijn; zo zijn de regels van de vendetta.

Als gevolg hiervan heeft Tonio Breves, die zijn oudere broer heeft gewroken, nog maximaal een maand te leven. Tonio's broertje Pacu hoopt dat Tonio zijn lot zal ontvluchten, maar daarmee zou de familie-eer verloren gaan. En eer is het laatste bezit van het arme gezin Breves.

Behind the Sun, gebaseerd op Een breuk in april van Ismail Kadare, werd opgenomen in een bloedheet, stoffig en geïsoleerd deel van Brazilië. Regisseur Walter Salles nam van Kadares boek, dat zich afspeelt op de Albanese hoogvlakten, alleen het thema van de bloedwraak over, en zette het verhaal verder volledig naar zijn hand.

Zo koos hij voor het vertelperspectief van een kleine jongen, net als hij deed in het succesvolle Central do Brasil (1998), goed voor twee Oscarnominaties en bijna zestig andere filmprijzen. Opnieuw is het een effectieve vertelwijze, gesteund door sterk spel en gevat in oogstrelend camerawerk, met gloedvolle tinten.

Met andere ingrepen slaat Salles de plank mis. De broers worden verliefd op een vuurspuwend circusmeisje - een ongeloofwaardige ontwikkeling met een hoog kitschgehalte. Vanzelfsprekend staat het rondreizende circus voor de vrijheidsdrang van de broers, net zoals de schommel waarmee zij herhaaldelijk naar de hemel reiken. Hun lot wordt verbeeld door de ossen die geketend hun rondjes draaien om een suikerrietmolen.

Het eenvoudige verhaal over broederliefde en verbeeldingskracht slaat dood op zoveel platte symboliek. Met Behind the Sun toont Salles zich uiteindelijk vooral een behaagzieke mooifilmer.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden