Abe Lenstra Stadion opent met mooie geschiedenisles

Hoe open je een stadion? Met een voetbalwedstrijd zou je zeggen, zeker in de geboortestad van de legendarische Abe Lenstra....

Bouke Oldenhof schreef de tekst voor De Heeren van het Veen, wat neerkomt op een vermakelijke geschiedenisles. De stichter van de stad, Pieter van Dekema, besloot op deze plek in 1551 turf te gaan exploiteren. We zien zijn nazaten in een afwisselende reeks historische gebeurtenissen, gelardeerd met recentere anekdotes, bijvoorbeeld over een ontsnapte circusleeuw die het NOS-journaal haalde.

Regisseur Jos Thie weet sinds zijn eerdere voorstelling Abe, in hetzelfde stadion dat zo’n gigantische ruimte om grote middelen vraagt. Het lukt hem, zeker in het eerste uur, om de vaart in Heren van het Veen te houden en te zorgen voor voldoende afwisseling. Maar daarna verdwaal je als toeschouwer in een onduidelijk monopolyspel en zakt de spanning weg, tot de draad aan het slot weer wordt opgenomen.

Letterlijk: Abe Lenstra balanceert in voetbalshirt met zijn bekende hoog opgekamde kuif over een koord dat diagonaal over het veld is gespannen. Misschien was Thie bang zichzelf te herhalen, maar Abe komt in dit stuk wel erg weinig aan bod. Dat is jammer, hij is toch degene die zijn naam aan het stadion heeft gegeven.

Er is geen technisch middel onbenut gelaten: op twee grote videoschermen worden de fragmenten aangekondigd, vanuit de nok van de tribune roetsjen klimmers langs touwen omlaag en de stemmen worden zo perfect versterkt dat vrijwel alles verstaanbaar is.

Karin Bloemen is als de voortdurend zwangere echtgenote onmiskenbaar de ster. Ze laat zien dat ze met haar persoonlijkheid en haar stem soepel een heel stadion kan bespelen. Peter Tuinman lukt dat als koddige echtgenoot net zo goed.

Voor het overige moet de voorstelling het hebben van visuele vondsten: De doeken die aan het begin over het gras worden uitgerold, de twee muziekpodia aan weerszijden van het veld, de stoet arbeiders die over het veld trekt en de schaatsers die het afsluiten. De choreografie is indrukwekkend, en Thie heeft deze massa’s met meesterhand geregisseerd. Dat hij zich halverwege een beetje vergaloppeert, vergeef je hem onmiddellijk.

Marian Buijs

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden