Aanval op spelletjesmarkt

Sony en NTT DoCoMo, de twee grootste Japanse internetbedrijven, willen samen de spelletjesmarkt veroveren. Dit meldt de Britse zakenkrant Financial Times woensdag....

De samenwerking brengt de twee populairste speeltjes van Japan samen: de spelcomputer en de mobiele telefoon. Sony heeft meer dan 77 miljoen PlayStations verkocht en DoCoMo verwacht aan het eind van het jaar 17 miljoen telefoonabonnees te hebben, die zijn aangesloten op de zogenoemde i-mode. Het Japanse NTT DoCoMo is een belangrijke zakenpartner van telecombedrijf KPN.

Het elektronicaconcern en het mobiele telecombedrijf zijn van plan om sites met spelletjes en ander vermaak op internet te lanceren. Deze moeten zowel met een spelcomputer als een mobiele telefoon bereikbaar zijn.

De twee proberen eveneens in te spelen op de populariteit van elektronische karakters. Uit het recente verleden blijkt dat Japanners, maar zeker ook buitenlanders, warm lopen voor interactieve personages als de Tamagotchi, de Furby en de Pokémon, die ook als computerspel verkrijgbaar zijn.

Sony gaat een kabel leveren om de spelcomputer PlayStation te verbinden met de i-mode-telefoon van DoCoMo. Hiermee kunnen gebruikers dan inloggen op de internetsites. Daar kunnen zij hun karakters africhten en gegevens over de personages downloaden naar hun computer. Volgend jaar wordt het pakket uitgebreid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden