Interview Art Rotterdam Week

Aanstormend talent zet voet tussen de deur tijdens Art Rotterdam Week

Vijftien jonge kunstenaars presenteren hun werk in de Cruise Terminal  tijdens de Art Rotterdam Week.

Donald Schenkel Beeld Pauline Niks

Je bent afgestudeerd aan de kunstacademie, enthousiast en ambitieus. Waar vind je dan een plek om je werk te laten zien - zeker als het grote installaties zijn? En wat doe je als galeriehouders je ‘interessant’ vinden, maar je ontwikkeling ‘eerst nog even in de gaten willen houden’? Met een beetje pech geraak je tussen wal en schip.

The New Current wil kunstenaars uit die impasse halen. De jonge organisatie biedt een podium aan kunstenaars die maximaal vijf jaar geleden zijn afgestudeerd. En wanneer kan dat beter dan tijdens de volgepakte Art Rotterdam Week, van 6 tot en met 10 februari? Plaats van handelen is de evenementenhal in de Cruise Terminal aan de Wilhelminapier. Terwijl op de eerste verdieping kunstbeurs Qade plaatsvindt, tonen op de begane grond vijftien kunstenaars hun werk op 600 vierkante meter.

Kunstverzamelen

Woensdag begint de Art Rotterdam Week, met een keur aan kunstbeurzen, open ateliers en speciale exposities door de hele stad. Bart Dirks sprak vier kunstkopers over hun drijfveren. ‘Het mag ook gewoon mooi zijn.’

The New Current is een initiatief van fotograaf Sophie de Vos (26), galeriehouder Yvonne de Jong (27) en kunstproducent Inger van Beek (29). In 2016 mochten ze een totaal gestript pand van winkelketen Marskramer in Rotterdam gebruiken. 

‘Er was maar één stopcontact en als de bezoekers naar de wc wilden, moest dat bij de snackbar aan de overkant’, zegt Sophie de Vos. ‘Het was een pand met nul mogelijkheden, maar het was een groot succes. Een jaar later stelde een woningcorporatie een leegstaand pand ter beschikking. Daar kon al meer.’

De sprong naar de Art Rotterdam Week is spannend, zegt De Vos. ‘Er is deze week zó veel aanbod in de stad, maar we zitten natuurlijk wel op een plek waar veel publiek komt.’  In de Cruise Terminal reageren de kunstenaars op de steeds meer omvattende wereld van digitalisering. ‘Grenzen tussen de digitale wereld en de fysieke realiteit vervagen. Dat beïnvloedt hoe wij onszelf en onze omgeving ervaren. Alle deelnemers geven dat thema op hun eigen manier vorm.’

The New Current, Cruise Terminal Rotterdam, 6-10/2, toegang gratis. Zie thenewcurrent.org

Donald Schenkel (27)

‘Ik zie mezelf als beeldmaker, maar gemakshalve noem ik mezelf schilder. Ik schilder zonder penseel of kwast, volgens eigen, bijna industrieel procédé. Je kunt niet goed zien hoe mijn werk is gemaakt, het lijkt een coating op glas of perspex, soms op papier of canvas. Het resultaat kan een vlak zijn, een sculptuur of een kubus. Het gaat me om het materiaal, het kleurverloop, de ‘verfhuid’. Over hoe pigmenten van de olieverf transparant of juist heel zwaar kunnen zijn.

‘In 2017 studeerde ik af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Ik deed de docentenopleiding, maar maakte ook veel eigen werk. Een pop-upexpositie in een leeg winkelpand werd goed ontvangen, een aangename verrassing. Ik zoek actief podia om mijn werk te laten zien, nu doe ik zelfs mee aan twee groepsexposities in Nanjing en Guangzhou, China.

‘De kunstwereld is een complex sociaal weefsel. Natuurlijk zijn er gevestigde galeries en kunstinstellingen, maar elke generatie kunstenaars moet óók zijn eigen infrastructuur creëren. Dat biedt The New Current mij. De ‘oude’ kunstwereld is naar binnen gericht en benadrukt graag hoe zwaar en moeilijk het allemaal is. Ik heb de indruk dat mijn generatie veel meer samenwerkt, in plaats van te concurreren. Als groep moeten we aan wereld laten zien wat we doen. Dat kenmerkt deze generatie: hoe komen we samen verder?’

Annabelle Binnerts Beeld Pauline Niks

Annabelle Binnerts (23)

‘Ik combineer fotografie, video, tekeningen en performances. Ik zoek een verbinding tussen taal en beeldende kunst. Ik maak conceptuele installaties, waarvan ik hoop dat ze de kijker ook zonder directe uitleg kunnen prikkelen. Sterker nog, het verrast me regelmatig hoe mensen een eigen interpretatie hebben van wat ik heb gemaakt.

‘Na mijn opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam doe ik nu een master aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam. Je moet zelf het initiatief nemen om je werk te presenteren, zeker als jonge kunstenaar. Dat gaat hand in hand met het creatieve proces. Zo heb ik laatst in Utrecht met twee vrienden een expositie georganiseerd in een kunstruimte. We kregen een lovende recensie van het kunstblad Metropolis M.

‘Aangezien ik veel installaties bouw, is mijn werk niet direct makkelijk verkoopbaar. Toch heb ik laatst op een beurs enkele werken verkocht en dankzij de kunstuitleen hangen er drie houten panelen met geschilderde teksten in de kantoren van Rotterdam Airport. Dat had ik niet verwacht.

‘Het mooie van The New Current is dat ik veel ruimte krijg; ik kan nu twee installaties presenteren. Op deze schaal heb ik dat nog nooit kunnen doen. Ik hoop dat veel nieuw publiek komt kijken. Wie weet leidt het weer tot een volgende kans.’

Prospects & Concepts

The New Current is niet de enige plek waar jong talent zich presenteert. Op kunstbeurs Art Rotterdam in de Van Nelle Fabriek is de zevende editie van Prospects & Concepts. Daar presenteren 67 beeldend kunstenaars zich die in 2017 een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds kregen om een begin te maken met hun carrière.  Het complete programma van de Art Rotterdam Week staat op artrotterdamweek.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.