Column Aaf Brandt Corstius

Aaf leest sterren: Wes en Yo brengen De Telegraaf tot poëtische hoogten en Russell Brand bakt een bijzondere taart

Elke donderdag belicht Aaf Brandt Corstius twee opmerkelijke celebritynieuwtjes uit de bladen en van de sites.

Sijpelen

Als een beroemd koppel gaat scheiden, is het voor het grote publiek ook even slikken. Alles komt weer terug, zo nu ook met Wes en Yo. De voorgeschiedenis met Jan Smit. De gastendoekjes. XaXa, de gestrande strandtent van Wes en Yo op Ibiza. De geboorte van hun zoon Xess Xava. En natuurlijk de bruiloft zelf, met Wes in zijn lichtblauwe pak. Het staat allemaal op ons netvlies gebrand, en dat moeten we er nu weer af gaan branden. Dat is niet makkelijk.

Wat het nog moeilijker maakt, is dat het voor de media toch een beetje raden is waaróm Wesley Sneijder en Yolanthe Cabau van Kasbergen (die een tijdje geleden haar naam op de sociale media veranderde van Sneijder naar Cabau – een teken, blijkt, met de kennis van nu) gaan scheiden. De artikeltjes die erover verschijnen, zijn summier. Het management kondigt de scheiding aan, de betrokkenen voeren een mediastop in, punt.

Des te knapper is het daarom dat De Telegraaf een enorm stuk aan de scheiding wijdde, dat bovendien nog, ja, bijna literatuur was ook. Of was het poëzie? Lees maar even mee.

Wes en Yo modderden niet aan met hun relatie, nee, hun huwelijk ‘sijpelde door’. Yo wordt, met haar ook al gestrande sieradenbedrijf, ‘kralenrijgster’ genoemd. De krant deed een verregaande Instagramrelatieanalyse en kwam tot de conclusie: ‘Gezellige foto’s van beiden met zoontje XESS XAVA werden zo zeldzaam als een dodo.’ Het verdriet dat Sneijder nu te verwerken krijgt, noemt De Telegraaf een ‘desert storm’ – hij zit in Qatar, vat u hem?

‘Zo zeldzaam als een dodo’ Beeld AP

Directe bronnen, zoals Wes en Yo zelf, hebben ze eigenlijk niet eens nodig bij De Telegraaf, al hebben ze Wes, blijkt aan het eind van het stuk, wel opgebeld. ‘Nee, ik ga niks zeggen’, zegt hij tegen de redacteur. ‘En Yo ook niet. En we gaan het ook niet lezen.’

Dat laatste is toch zonde.

Biscuitdeeg

Het inmiddels bekende genre van taartbakken op tv, maar dan rock-’n-roll: het kan. Hier zijn we misschien klaar met Heel Holland Bakt, in Engeland is de celebritygoededoelenversie nu in volle gang, met als onwaarschijnlijkste deelnemer dit jaar: Russell Brand.

Binnen één aflevering van The Great Celebrity Bake Off for Stand Up 2 Cancer creëerde Brand al twee mediamomenten. Het eerste kwam toen hij een lading brownies moest bakken, wat meel uit een pot schepte en zei: ‘Ik pakte precies twee gram, gewoon op intuïtie.’ Daarmee verwees hij uiteraard naar zijn veelbesproken verleden als drugsverslaafde.

Aan het eind van de aflevering kwam de creatieve opdracht en moesten de beroemde bakkers hun ‘beste prestatie’ verbeelden in taartvorm. Brand bakte met biscuitdeeg de vagina van zijn vrouw Laura Gallacher, waaruit hun kind geboren werd – zijn tweede dochter, om precies te zijn.

‘Je hebt hier een enorm grote vagina’ Beeld The Great Celebrity Bake Off for Stand Up 2 Cancer

Die bevalling was natuurlijk niet zijn prestatie, maar om het toch kloppend met het thema te maken, zei Brand: ‘Het was een grote prestatie van mij, omdat ik accepteerde dat ik hierin slechts een secundaire rol had.’

Prue Leith, 79, restauranthouder en jurylid van TGCBOFSU2C, zei: ‘Je hebt hier een enorm grote vagina. Het is buitengewoon.’

’t Is weer eens wat anders dan Robèrt van Beckhoven die zegt dat je je werkblad schoon moet houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden