EntertainmentAaf leest sterren

Aaf leest sterren: Madonna moet een teken van leven geven en David Attenborough is alweer klaar op Instagram

Elke vrijdag belicht Aaf Brandt Corstius twee opmerkelijke celebritynieuwtjes. Vandaag over Madonna en David Attenborough. 

Madonna.Beeld Getty Images

RIP

Het overkomt elke beroemdheid: dat de hele wereld per ongeluk denkt dat je dood bent. Dat heeft een charmante kant, want dan kun je eindelijk horen wat anderen over je zouden zeggen als je er niet meer bent.

Na Chris Brown, Keanu Reeves, Taylor Swift, Jon Bon Jovi en Snooki werd Madonna woensdag per ongeluk doodverklaard op Twitter. Logisch, want Maradona was overleden, en hun namen lijken op elkaar.

Ze lijken sowieso op elkaar: binnen twee jaar na elkaar geboren, legendes van beroep, katholiek, moeilijke jeugd, diva’s, kunnen goed hooghouden, noem maar op. Uw sterrenkijker heeft nagespeurd of Madonna en Maradona een relatie hebben gehad, maar dat was niet zo: waarschijnlijk vond Madonna Maradona te oud.

Rouwende Twitteraars hadden hun woordje klaar: ze zagen Madonna al hemelen met Prince en Michael Jackson, lieten weten wat hun favoriete liedje was (Like a Prayer) en schreven lekker vaak RIP.

Echt pijnlijk werd het op Madonna’s eigen Instagramaccount, bij haar echte fans, want toevallig had Madonna op Maradona’s sterfdag net een bericht gedeeld dat er heel ‘ik ben overleden’-achtig uitzag: een foto van zichzelf, gitaarspelend met dichte ogen, omgeven door vele lichtpuntjes. ‘RIP LEGEND’ en ‘Je zult altijd blijven leven’, schreven haar fans er verdrietig onder.

Google publiceerde een grafiek: daarop zie je dat er op woensdag drie duidelijke pieken waren voor de termen ‘Madonna’, ‘Madonna dead’ en ‘Madonna RIP’. Voor de rest van het jaar is de grafiek een stabiele, zeer laag liggende lijn. Madonna moet die grafiek niet bekijken, maar wel even haar fans antwoorden.

David Attenborough.Beeld Getty Images

Wesp

De meeste sterren hebben inmiddels een eigen Instagramaccount, maar weinigen houden er na 27 berichten alweer mee op. David Attenborough bleek, toen hij Instagram twee maanden geleden betrad, onmiddellijk een mega-influencer. Binnen 4 uur en 44 minuten had hij 1 miljoen volgers, en dat was nog nooit iemand zo snel gelukt. Zelfs Jennifer Aniston niet. En over haar toetreden tot Instagram waren mensen indertijd ook heel opgewonden.

Maar nu, twee maanden later en 6,2 miljoen volgers verder, stopt Attenborough er alweer mee. ‘Account Inactive’ staat er in zijn profiel, en in zijn laatste filmpje op Instagram vertelt hij met zijn vertrouwenwekkende gezicht en David Attenborough-stem (ja, welke stem anders) waarom: ‘This is not my story, it is ours.’ En: ‘We know what we need to do.’

Attenborough koos er dus voor om niet elke week een filmpje of fotootje van een uitstervende bij of wesp te uploaden, erbij te zetten dat het heel erg is, en miljoenen volgers een goed gevoel over zichzelf te geven omdat ze hem volgen en dus heel betrokken zijn bij het welzijn van de aarde. Nee: hij gaf ze 27 fotootjes en toen zei hij: kom op, humanity, aan de slag! We zitten on the very brink of a disaster! (Dit alles met David Attenborough-stem uitspreken.) We hebben geen tijd om loos over Insta te scrollen, we moeten wat gaan doen, luidt de boodschap. Dat is nog eens een potje écht influencen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden