FilmrecensieA Simple Favor

A Simple Favor is een scherpe komedie die niet te voorspellen is (vier sterren)

De film zet zich af tegen voorspelbaarheid en waait als een frisse wind door het genre.

Anna Kendrick als
Anna Kendrick als "Stephanie" and Blake Lively als "Emily" in A Simple Favor.

Ze zijn tegenpolen zoals je ze zelden ziet, de twee moeders in dit heerlijk vileine en scherp geschreven A Simple Favor. Stephanie is de hypertuttige, nerderige en sociaal onhandige kind-vrouw met een vrolijk kookvlog voor gelijkgestemden (‘hi moms!’), die desondanks achter haar rug om wordt uitgelachen door de ouders op de school van haar zoontje. Thuis zegt ze ‘oopsy’ als ze eigenlijk wil vloeken, en mocht er toch een vloek uitglippen, dan moet er geld in de oopsy-pot. Ieuw.

De ietwat onderschatte Anna Kendrick (in 2010 genomineerd voor een Oscar in Up in the Air) speelt haar even ondraaglijk als charmant, de toch al hoge stem opgedraaid tot standje pieperig. Er schuilt bovendien veel meer achter dit neurotische voorkomen, niet in de laatste plaats een trauma dat zich laat omschrijven met het woord ‘brotherfucker’, maar dat wordt in dit van dubbele bodems vergeven A Simple Favor vanzelf duidelijk.

Haar leven neemt een nieuwe wending als haar zoontje vriendschap sluit met het zoontje van de enigmatische Emily, op haar beurt ook een tot in de puntjes uitgedacht personage: diep cynisch is ze, agressief en alcoholist bovendien. ‘Misschien moet je je oopsy-pot kapotslaan’, adviseert Emily tijdens een cocktailsessie op een opmerkelijk vroeg middaguur. In haar steriel vormgegeven huis hangt een levensgroot schilderij van haar eigen vagina. Haar voicemail: ‘Laat een bericht achter of krijg de klere.’ Emily, gespeeld door een perfecte, ijzige Blake Lively, lijkt Stephanie zelfverzekerd te manipuleren, een vermoeden dat wordt bevestigd als ze zomaar van de aardbodem verdwijnt, maar dat is hier nog maar het begin.

A Simple Favor is gebaseerd op het gelijknamige succesdebuut  van de Amerikaanse schrijver Darcey Bell. Dat boek werd in de pers omschreven als de overtreffende trap van Gillian Flynns moderne klassieker Gone Girl, over een verdwenen vrouw die zich ontpopt tot meestermanipulator. Komedieregisseur Paul Feig (Bridesmaids) maakt er een ongeremde, pulpachtige verfilming van, waarmee hij een ingedommeld oeuvre (recent dieptepunt: de Ghostbusters-remake) stevig oppoetst.

A Simple Favor biedt een geslaagd en weinig vertoond mengsel van bijtende humor en haast Hitchcockiaanse thriller, gestoken in het fleurige uiterlijk van een romantische komedie. Kendrick en Lively dragen de film, juist wanneer het aantal plotwendingen zich zo opstapelt dat de twist op een gegeven moment een op zichzelf staande grap lijkt te worden.

Toch blijft ook de plot vindingrijk tot de laatste scène, waarin overdreven bloedvergieten gepaard gaat met een ijzersterk grapje over de geruisloosheid van hybride auto’s. A Simple Favor zet zich nadrukkelijk af tegen brave voorspelbaarheid en waait als een frisse wind door het komediegenre – een verademing.

A Simple Favor
Genre: Komedie
Regie: Paul Feig