Drama

A royal affair

Vele perspectieven vormen hecht geheel

Het gebeurt wel vaker in films: prinsessen die worden uitgehuwelijkt, terwijl ze geen idee hebben in wat voor hofhouding ze zullen belanden. In A Royal Affair overkomt het de jonge, Engelse prinses Caroline Mathilde: eenmaal in Kopenhagen blijkt haar echtgenoot, koning Christian VII, een idioot. Caroline Mathilde ziet zich veroordeeld tot een leeg, uitzichtloos bestaan, in een land dat anno 1766 nog steeds in de Middeleeuwen lijkt te verkeren. Totdat ze Christians lijfarts Struensee ontmoet en verliefd wordt op deze intelligente, robuuste vrijheidsdenker.

Ook als het daarbij bleef, zou de plot van A Royal Affair eerder smaken naar zwoel-romantische fictie dan naar een waargebeurd gegeven. Maar het gaat nog verder: Christian laat zich door Struensee als stroman inzetten. Struensee en Caroline Mathilde stuwen het land stiekem naar een periode van verdraagzaamheid en verlichting. Allemaal zoals het min of meer daadwerkelijk ging, in wat 'De tijd van Struensee' zou gaan heten.

Bij zo'n verhaal zijn alle perspectieven interessant. A Royal Affair, naar Bodil Steensen-Leths roman Prinsesse af blodet, bekommert zich dan ook niet om een vaste invalshoek; nu eens vertrekt hij vanuit Caroline Mathildes gezichtspunt, dan weer vanuit dat van Struensee. Het script won op het Filmfestival van Berlijn een Zilveren Beer, maar dat die losse structuur niet gekunsteld overkomt, verraadt ook de soepele hand waarmee regisseur Nikolaj Arcel een periode van acht jaar tot een hecht geheel heeft gekneed.

Sterk is ook het schilderachtige camerawerk, dat het maximale uit de landschappen en de decors haalt. Mads Mikkelsen en Alicia Vikander zijn prima als het verboden liefdespaar, terwijl Mikkel Boe Følsgaard koning Christian zo geraffineerd gespleten speelt, dat je nooit zeker weet of hij nu echt gestoord is of alleen zo doet om niet te hoeven regeren. Ook Følsgaard won een Zilveren Beer.

Misschien is A Royal Affair soms een tandje te smetteloos, zoals in de scène waar Caroline Mathilde en Struensee voor het eerst met elkaar dansen en het beeld keurig wordt vertraagd om je van hun verliefdheid deelgenoot te maken. Maar Arcel wilde duidelijk een even onderhoudend als klassiek kostuumdrama maken, en is in die opzet ruimschoots geslaagd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden