A Quiet Place is een volbloed moderne horrorfilm die de wetten van het genre ontbloot

Met de horrorfilmsensatie A Quiet Place zocht en vond regisseur Krasinski angstaanjagende momenten in het alledaagse. Geheim wapen is de 15-jarige dove actrice Millicent ­Simmonds, die zichzelf in haar tweede film overtreft.

Noah Jupe in A Quiet Place. Beeld rv

A Quiet Place, een horrorfilmsensatie die de afgelopen dagen alleen al aan de bioscoopkassa’s in de Verenigde Staten haar productiebudget van 17 miljoen dollar in drievoud terugverdiende, is opgebouwd rond een zorgvuldig afgebakend en sterk tot de verbeelding sprekend gegeven: wie uit de langwerpige klauwen van een groep blinde monsters met supergehoor wil blijven, kan alleen overleven door muisstil te zijn. Dat klinkt wellicht als dertien-in-een-dozijnhorror, maar het is veel meer dan dat.

Regisseur, scenarist en hoofdrolspeler John Krasinski (vooral bekend als verkoper Jim Halpert in The Office) onderscheidt zich nadrukkelijk van genregenoten door de effecten van stilte en geluid niet alleen te gebruiken als op zichzelf staande bron van spanning. Hij maakt ook inzichtelijk hoe mensen zich mens voelen juist omdát ze geluid kunnen voortbrengen – en hoe beangstigend het moet voelen om dat noodgedwongen af te leren.

Met A Quiet Place schetst Krasinski een herkenbaar maar in zijn eenvoud niet minder indrukwekkend postapocalyptisch filmdecor: een omgevallen verkeerslicht in het dorre gras, een verlaten supermarkt, onkruid tussen de stoeptegels. Het is dag 89 sinds de monsters de wereldbevolking hebben uitgedund tot enkele plukjes overlevenden. Een moeder (Emily Blunt), een vader (Krasinski) en hun drie kinderen scharrelen op blote voeten door de gangpaden van een supermarkt. Moeder tast met ingehouden adem op een plank met medicijnbuisjes. De toeschouwer weet direct: één omvallend buisje en het gezin gaat eraan, als ware het een lugubere vorm van mikado.

De film zit vol vergelijkbare situaties. Krasinski zocht en vond angstaanjagende momenten in het alledaagse en maakte een volbloed moderne horrorfilm, conceptueel en inventief, die het genre als het ware uitkleedt, de wetten ontbloot, om de spelregels zo te benadrukken dat de essentie van angst ermee kan worden onderzocht. Hij creëerde zelfs ruimte om de regels te herschikken: in de openingsscène wordt het jongste kind zonder pardon verslonden  zelfs in dit genre een taboe.

Zoals It Follows de angst voor seks uitdiepte en Get Out vorig jaar de angst voor wit superioriteitsdenken, zo gaat A Quiet Place over de angst voor de geluiden die het eigen lichaam voortbrengt – en over de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat. Wie er een metafoor voor of tegen de vrijheid van meningsuiting in wil zien, komt niet bedrogen uit, al lijkt Krasinski’s motivatie apolitiek. In interviews vertelde de regisseur – in het dagelijks leven getrouwd met tegenspeelster Emily Blunt – over de angst die hem overmande toen het stel hun tweede kind verwachtte. Hij schreef de angst van zich af: Blunts personage is zwanger – wat naast magistrale spanningsopbouw (hoe zet je in hemelsnaam in stilte een kind op de wereld?) ook een Oscarwaardig gespeelde bevallingsscène oplevert.

Dan is er nóg een geheim wapen, in de gedaante van de 15-jarige dove actrice Millicent Simmonds. Vorig jaar debuteerde ze al sterk in Todd Haynes’ Wonderstruck, hier overtreft ze zichzelf – ook doordat ze Krasinski heeft overtuigd om een aantal cruciale scènes niet in gesproken dialoog maar in gebarentaal te spelen.

Dat de regeltjes toch niet helemaal zorgvuldig worden nageleefd, soit. A Quiet Place maakt op angstaanjagende en zelfs ontroerende wijze duidelijk hoe lawaaiig de menselijke soort eigenlijk is.

HORROR

A Quiet Place (****), regie: John Krasinski. Met Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe. 90 min., in 88 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden