FilmrecensieA Night at the Louvre: Leonardo Da Vinci

A Night at the Louvre is een geweldige privérondleiding door de Da Vinci-expositie in Parijs ★★★★☆

Niet nieuw, een bioscoopfilm over een expositie, maar A Night at the Louvre overtreft alle voorgaande pogingen.

Andrea del Verrochio: Christus en de heilige Thomas (ca. 1467-1483), in de Leonardo Da Vinci tentoonstelling in het Louvre. Beeld Musée du Louvre/Antoine Mongodi

De superlatieven waren niet aan te slepen,  de bezoekers ook niet: afgelopen winter was de langverwachte grote Leonardo Da Vinci-tentoonstelling in het Louvre in Parijs. Meer dan een miljoen belangstellenden uit de hele wereld kwamen kijken. Nu is er –  voor wie het heeft gemist –  de bioscoopfilm A Night at the Louvre: Leonardo Da Vinci, een uitgebreide rondleiding door Louvre-conservatoren Vincent Delieuvin en Louis Frank. 

Goede timing van Pathé Live en het Louvre. Toen de film (in vier nachten) werd opgenomen kon niemand vermoeden hoe lastig internationaal museumbezoek inmiddels is. Het idee van een tentoonstelling in de bioscoop is ook niet nieuw. De kwaliteit van deze film is echter zo hoog, dat die met elke andere poging de vloer aanveegt. Het genre is feitelijk uitgespeeld. 

Dat komt natuurlijk bovenal door de uitzonderlijke tentoonstelling. Regisseur Pierre-Hubert Martin haalde daar bovenop alles uit de kast: klassieke muziek, virtuoos zwierende cameravoering en een indringende voice-over van de Franse actrice Coraly Zahonero. Haar intieme toon draagt bij aan het gevoel iets exclusiefs mee te maken. Niet voor niets begint de documentaire met de dienstmededeling: ‘Mesdames et messieurs, het museum gaat dicht.’ De kans een nachtje door te halen in het Louvre, zoals Beyoncé en Jay-Z in 2018 deden voor hun videoclip Apeshit, is nu onder handbereik. Zo lijkt museumbezoek via het bioscoopscherm geen tweederangs uitje.

De documentaire volgt, net als de tentoonstelling, de ontwikkeling van Da Vinci. Startpunt is het beeld Christus en de heilige Thomas van Da Vinci’s leermeester Andrea del Verrocchio. De camera komt heel dichtbij, dichter dan een museumbezoeker mag. Later kruipen we haast in Da Vinci’s schilderijen bij Maria op schoot. Aan het einde van deze ‘privérondleiding’ zweeft de steadicam in een dramatische vier minuten, begeleid door een sonate van Bach, door de lege museumzalen richting de climax. Dat is de Mona Lisa natuurlijk, die op haar vaste stek was blijven hangen, maar zo alsnog uitvoerig wordt besproken. Een happy ending. Al is het ook schrikken haar conditie in deze hoge beeldresolutie te zien (5K). 

Niets in de documentaire wijst erop dat een ander wereldberoemd kunstwerk in de tentoonstelling ontbrak. Het omstreden schilderij Salvator Mundi werd in het Louvre verwacht, maar is sinds het in 2017 voor ca. 382 miljoen euro werd geveild spoorloos. Er waren zelfs twee versies van de catalogus gedrukt: een met en een zonder Salvator Mundi. Een schoonheidsfoutje dat het Louvre met deze spectaculaire documentaire handig overschildert. 

A Night at the Louvre: Leonardo Da Vinci

Documentaire

★★★★☆

Regie Pierre-Hubert Martin. 

 90 min., in 60 zalen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden