filmrecensie A Land Imagined

A Lang Imagined is betoverend mooi, maar bezwijkt enigszins onder eigen ambities ★★★☆☆

In de film wordt het steeds lastiger dromen, de virtuele wereld en realiteit uit elkaar te houden.

A Land Imagined

Singapore is een uitdijende eiland­staat. Om de bevolkingsgroei en de economische ontwikkeling aan te kunnen, vindt voortdurend landaanwinning plaats. In 2030 zal Singapore zo’n 40 procent groter zijn dan het in 1960 was.

Het zand dat nodig is voor de landaanwinning komt uit het buitenland, net als het gros van de arbeiders die aan de bouwprojecten werken. Voor zijn tweede speelfilm verdiepte de jonge Singaporese regisseur en scenarioschrijver Yeo Siew Hua zich in hen, de tijdelijke aanwas die nauwelijks zichtbaar is, weggestopt in goedkope arbeidershotels aan de randen van de metropool.

Yeo deed niet alleen research, maar trok ook lange tijd met een aantal ­migranten op. Die betrokkenheid is voelbaar in A Land Imagined, een ­melancholieke, film noir-achtige vertelling over een agent, een verdwenen arbeidsmigrant en een mooi meisje.

Hun wegen kruisen elkaar wanneer agent Lok (Peter Yu) door een bouwbedrijf wordt ingeschakeld om een vrachtwagen op te sporen. Hij ontdekt dat een van de arbeiders, de Chinees Wang (Liu Xiaoyi), al een week spoorloos is. Loks zoektocht leidt naar het cybercafé waar Wang vaste klant was. Mindy (Luna Kwok), een medewerker van het cybercafé die meestal ’s nachts werkt, lijkt meer te weten.

De hoofdpersonen hebben iets ­gemeen. Ze zijn nachtdieren, nood­gedwongen door hun slapeloosheid of omdat de nacht hen aantrekt. Een groot deel van A Land Imagined speelt zich af in het halfduister, met de kleurrijke lichten van de stad als visuele omlijsting. Het geeft een dromerig effect, passend bij het verhaal, dat geleidelijk afwijkt van het politiefilmscenario.

Steeds lastiger wordt het om dromen, de virtuele wereld en realiteit van elkaar te onderscheiden. Kun je verdwijnen in je dromen? A Land Imagined houdt de mogelijkheden lang open.

Het is knap hoe Yeo alle ballen in de lucht houdt: zijn sfeervolle film is zowel mysterieus als spannend en leent stijlmiddelen uit verschillende hoeken, van sociaal-realistisch drama tot het door geesten bevolkte werk van Apichatpong Weerasethakul. A Land Imagined is soms betoverend mooi, maar bezwijkt uiteindelijk toch enigszins onder zijn gewicht. Met zulke grote ambities ligt er te veel druk op het kleine, intieme verhaal.

A Land Imagined

★★★☆☆

Regie Yeo Siew Hua.