Filmrecensiea beautiful day in the neighborhood

A Beautiful Day in the Neighborhood is een vriendelijk antidotum tegen cynisme ★★★☆☆

Tom Hanks speelt de historische kindertelevisiester Mr. Rogers en slaagt erin zijn personage tot het einde toe raadselachtig te houden.

Tom Hanks (links) en Matthew Rhys als Mr. Rogers en Lloyd Vogel in ‘A Beautiful Day in the Neighborhood’.

‘O God, wil je alsjeblieft niet mijn jeugd verpesten?’ De vrouw van Esquire-journalist Lloyd Vogel ziet de bui al hangen als haar man in A Beautiful Day in the Neighborhood de opdracht heeft gekregen een stukje te schrijven over kindertelevisiester Mr. Rogers. Ze kent haar in-cynische geliefde: die bloedhond van een onderzoeksjournalist zal er alles aan doen om de akelige kanten naar boven te krijgen van de man die zich met zijn rode trui, bandplooibroeken en warme sympathie in de harten van generaties Amerikanen wist te nestelen.

Het is ook zoals het hoort, bij een journalistiek profiel en bij biografische films als deze. Wie zegt dat hij leest of kijkt om ‘iemand echt te leren kennen’, bedoelt meestal: ‘Ik wil diegene keihard van een voetstuk zien tuimelen.’ Bij het atypische A Beautiful Day in the Neighborhood kom je met die instelling van een koude kermis thuis. Mr. Rogers neemt ruim de tijd voor doodzieke kinderen op de set; hij lijkt intuïtief aan te voelen waar mensen behoefte aan hebben en geeft ze dat. Vogel doet zijn best hem te ontmaskeren, maar stoot steeds op een keiharde muur van vriendelijkheid. Uiteindelijk breekt dat zijn cynisme, niet Rogers’ façade.

Jammer dat Vogel, gespeeld door Matthew Rhys, een nogal kleurloos personage is, een gekwetste en daarom boze clichéman met een voorspelbare verhaallijn. Want Rogers blijft van begin tot eind raadselachtig. De kinderster wordt gespeeld door Tom Hanks, de acteur met het vriendelijkste imago van Hollywood, wat een intrigerend droste-effect oplevert. De ster, die hiermee zijn zesde Oscarnominatie binnensleepte, zorgt ervoor dat Rogers nooit helemaal een simpel sprookjesfiguur wordt en laat op momenten doorschemeren dat zo’n heilig imago ook een last kan zijn.

Maar door zijn onweerstaanbare charmeoffensief heeft Vogel daar al snel geen oog meer voor. En de kijker wordt op een soortgelijke manier zand in de ogen gestrooid door regisseur Marielle Heller, die met films als The Diary of a Teenage Girl en Can You Ever Forgive Me? aan een film-cv van uitgesproken maar ondergewaardeerde films bouwt. Ze presenteert het verhaal met een knipoog: ze zet Rogers’ vriendelijkheid zo aan dat ze hem niet helemaal serieus lijkt te nemen, zonder hem belachelijk te maken. Ze haalt grapjes uit met de decors van zijn kindershow. Maar tegen de tijd dat ze tijdens een scène in een Chinees restaurant de complete kleffe cinematografische trukendoos opentrekt, moet zelfs de meest doorgewinterde cynicus grommend toegeven: ze kukelt soms over het randje van klef met haar warme pleidooi voor empathie, maar – godsámme – het werkt.

A Beautiful Day in the Neighborhood

★★★☆☆

Regie Marielle Heller

Met Tom Hanks, Matthew Rhys.

109 minuten, te zien via Pathé Thuis en iTunes.

Hoopvolle films

Waar andere landen – onder meer Iran – al in de bioscoopbehoefte voorzien middels tijdelijke drive-in bioscopen, blijft het parkeerplaats-theater in Nederland vooralsnog achter. Het door actrice Hanna Verboom opgerichte filmplatform Cinetree wil nu in samenwerking met lokale initiatiefnemers en gemeenten een drive-in tournee organiseren voor de zomermaanden. Met hoopvolle speelfilms en documentaires. Bezoekers en ondernemers kunnen zich inschrijven via cinetree.nl/drivein