Review

600 miles blijft dreigend door documentaire stijl

Het afgemeten en soms bruut gewelddadige 600 Miles blijft ijzingwekkend zakelijk. De documentaire stijl versterkt het dreigende karakter van 600 Miles.

. Beeld .
.Beeld .

Het gaat ze griezelig gemakkelijk af, de jongens uit 600 Miles: de ene na de andere wapenwinkel bezoeken ze en binnen de kortste keren beschikken ze over sporttassen vol geweren. Kogels halen ze in de supermarkt; wanneer Carson, een bleke, amper meerderjarige staak, bij de kassa zijn identiteitsbewijs moet tonen, is dat niet vanwege de enorme hoeveelheid munitie, maar om wat blikjes bier.

De Mexicaanse regisseur-scenarist Gabriel Ripstein, die met 600 Miles de prijs voor het beste debuut won tijdens het Filmfestival van Berlijn, toont het allemaal in lange, droog observerende camerabewegingen. De documentaire-achtige stijl komt ook op het conto van cameraman Alain Marcoen (vaste cameraman van de gebroeders Dardenne). Die versterkt het dreigende, vervreemdende karakter van de handelingen. Blijkbaar kan dit gewoon zomaar, in wapenvriendelijk Amerika.

Boodschappenjongens voor een Mexicaans drugskartel, dat zijn Carson (Harrison Thomas) en zijn kompaan Arnulfo (Kristyan Ferrer). Na hun verzameltocht rijdt Arnulfo de smokkelwaar van Arizona naar Mexico, zogenaamd op familiebezoek. Het gaat allemaal best prima, maar de jongens merken niet dat ze gespot worden door rechercheur Hank Harris (mooie stugge rol van Tim Roth). Wanneer Harris hen wil arresteren, slaat Carson hem bewusteloos en dwingt hij Arnulfo om Harris naar Mexico te rijden. Moeten de drugsbazen maar zien wat ze met hem doen.

Ook tijdens die lange autorit, waarin de geslepen Harris zijn hachje probeert te redden door een vertrouwensband met Arnulfo te kweken, blijft 600 Miles (600 Millas) ijzingwekkend zakelijk. Haast alsof je naar een kartelthriller annex roadmovie van Michael Haneke kijkt. Tegelijkertijd wekken Ripstein, co-scenarist Issa López en acteur Kristyan Ferrer veel sympathie voor Arnulfo, die door iedereen wordt afgezeken en flink worstelt met zijn identiteit - zie de dubbelzinnige badkamerscène waarin hij eerst zijn spiegelbeeld bedreigt en vervolgens kust.

Je gunt het Arnulfo dat hij deze nachtmerrie overleeft, maar in het even afgemeten als broeierige en soms bruut gewelddadige 600 Miles is dat tot aan de onthutsende finale allerminst zeker.

600 Miles. Thriller. Regie: Gabriel Ripstein. Met: Kristyan Ferrer, Tim Roth, Harrison Thomas, Mónica Del Carmen, Noé Hernández, Harris Kendall, Greg Lutz, Tad Sallee, Julian Sedgwick, Harrison Thomas, Antonella Cassia. 85 min., in 7 zalen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden