6-2 voor ‘de Volkskrant’

De vandaag in de Volkskrant doorgevoerde veranderingen op typografisch gebied en qua vormgeving waren onvermijdelijk . Door Bruno Heemskerk (art director) en Ariejan Korteweg (adjunct hoofdredacteur)..

Het was een brief van een lezeres uit Leiden die de doorslag gaf. ‘Ik stuur u drie stukjes zomaar geknipt uit andere dagbladen en vraag u te vergelijken’, schreef ze. ‘Ik wil de Volkskrant niet opzeggen, maar mijn oude damesogen hebben misschien binnenkort geen andere mogelijkheid.’

Die hartekreet vertolkte een gevoel dat op de redactie al langer leefde: dat het hoog tijd werd om de nieuwskrant onder handen te nemen. Zowel typografie (de letters) als vormgeving zou eens kritisch moeten worden bekeken. Het resultaat van die operatie ziet vandaag het daglicht. We zijn ons ervan bewust dat lezers eigenlijk willen dat hun krant nooit verandert. Dat deze veranderingen onvermijdelijk waren, willen we daarom graag uitleggen.

Eerst iets over de typografie. De letter die we tot en met gisteren gebruikten – de Concorde – is ontworpen voor rotatiehoogdruk, terwijl de Volkskrant al een aantal jaren op offset wordt gedrukt. Het gevolg is dat de letter te schraal oogt, en daardoor minder goed leesbaar is. Ziedaar de oorzaak van het probleem van de lezeres uit Leiden.

Het leescomfort van de Capitolium, die vandaag is ingevoerd, is veel groter. Dat terwijl de letter ongeveer evenveel ruimte neemt. Maar dat is niet de enige reden om voor deze door de Nederlander Gerard Unger ontworpen letter te kiezen. De Capitolium is elegant, stevig en toch licht. De letter maakt de krant moderner en minder massief. Voorspelling: over een paar maanden zal de Volkskrant van gisteren stokoud lijken.

Tegelijk met die typografische vernieuwing verandert de indeling van de pagina’s. Elke nieuwspagina – binnenland, buitenland, economie, kunst, sport – wordt verdeeld in een vlak van zes en een strook van twee kolom. In de zes kolom is ruimte voor uitgebreide artikelen, voor meerdere invalshoeken op hetzelfde onderwerp, voor langere reportages, achtergronden en interviews.

De strook van twee kolom is voor het snellere werk: kort nieuws, mini-interviews, peilingen, columns, service enzovoort. Daar vindt u ook nieuwe elementen, zoals een citaatrubriek, de Bewering, Accent en Dagkoers.

De keuzes die de krant maakt bij de selectie van het nieuws worden daarmee duidelijker, er ontstaat meer hiërarchie op de pagina’s. Wat belangrijk is, krijgt alle ruimte, minder zwaarwegende onderwerpen worden kort behandeld. De krant wordt daardoor overzichtelijker. De winst voor de lezer is dat hij sneller kan herkennen waar de krant zwaar aan tilt.

Dat begint al op de voorpagina, waar ruimte is voor twee of drie uitgebreide artikelen. Tegelijk staat alle nieuws van de dag bondig in het nieuwsoverzicht, zodat aan de volledigheid geen afbreuk wordt gedaan.

Een laatste nieuwigheid is een intro in de vorm van twee of drie elementen uit een artikel. Ook dat is bedoeld om het gebruiksgemak te vergroten. De kern van een nieuwsbericht wordt zo snel overgebracht. Interviews en reportages houden overigens het gewone intro.

Het zal wat tijd vergen voordat de krant naar het gevoel van de lezer weer op zichzelf lijkt. Wat daarbij helpt is dat aan de inhoud niets verandert. De krant wordt gemaakt door dezelfde journalisten die dezelfde onderwerpen behandelen, met dezelfde ambitie en nieuwsgierigheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden