Reportage ITS Festival

50 onbekende namen en net zo veel eigenaardige titels: dat is ITS Festival

Aan bevlogenheid en ambitie geen gebrek bij de afstuderende theatermakers.

You Might Die van Kathelijne Beukema. Beeld Anna van Kooij

Wat het ITS Festival zo leuk maakt, is het verrassingselement. Je weet nooit wat je krijgt als je naar een van de vijftig verschillende voorstellingen gaat die deze week in de theaters in de Amsterdamse Nes spelen. Zo loop je het ene moment binnen bij een monoloog over de dood, inclusief dansje op What power art thou van Henry Purcell, en het ­andere bij een dansperformance van twee moleculen in de oersoep.

Het International Theatre School Festival, zoals het festival voluit heet, programmeert alle afstudeervoorstellingen van studenten aan de Nederlandse en Vlaamse theaterscholen. Dat betekent een programma van minstens vijftig onbekende namen en evenveel eigenaardige titels. Een greep uit de grabbelton: Dingen die dingen kunnen, Fuckboy: Je maintiendrai, Nightmare: de nacht is dark en full of meisjes. De jonge spelers laten zien wat ze kunnen, het publiek laat zich verrassen, dat is de afspraak.

Scène uit Primordial van Luuk Weers & Hali Neto. Beeld Ben van Duin

Het festival, dat vorig jaar een make-over kreeg met een nieuwe ­directeur (Marcus Azzini), opende dinsdagochtend met een speech van theatermaker Ludwig Bindervoet, lid van performancecollectief Urland. Daarin vraagt hij de nieuwe lichting theaterprofessionals ver weg te blijven van het verwerpelijke ‘marktdenken’ in de kunstsector. Theater is in Bindervoets woorden ‘het laatste analoge bastion in de publieke ruimte’ en staat als zodanig haaks op de ‘afstomping’ en ‘alle efficiëntie die de markt de maatschappij oplegt’. Grappig genoeg staat deze speech haaks op de openingsspeech van regisseur Daria Bukvic vorig jaar. ‘Verkoop je werk, wees nergens vies van’, was haar devies. Hoe dan ook, beiden prediken bovenal bevlogenheid.

En daarmee zit het wel goed. Dat was te zien tijdens de zogenaamde ‘Eigen Werk Marathon’ afgelopen dinsdag: tussen 11 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds waren 25 voorstellingen te zien op de Amsterdamse ­Academie voor Theater en Dans. De jonge acteurs, mimespelers, regisseurs en dansers blijken nergens vies van. Bijvoorbeeld Eileen Graham, afstuderend actrice aan de theateropleiding van de HKU (Utrecht), die in een ingetogen solo met teksten van Robbert Welagen en Esther Gerritsen haar angst liet weerklinken voor het grote zwarte gat dat de toekomst is.

Ook regisseur Lynn Schutter (Toneelacademie Maastricht) toont zich ambitieus, en met succes. Haar Tien geboden is een op Krzysztof Kieslowski’s filmreeks Dekalog gebaseerd ­acteerfeestje, vol personages die leven in een morele hel en gedwongen worden tot levensbepalende keuzes.

Minder zwaar op de hand, maar wonderschoon is ten slotte Primordial van Luuk Weers en Hali Neto (beiden afstuderend van de mime­opleiding van de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans). Deze performance begint met twee in elkaar verstrengelde lichamen die los proberen te komen, maar elkaar blijven aantrekken en afstoten, als twee moleculen in de oersoep. Puur, fysiek theater is het, een ode aan het lichaam, het belangrijkste instrument van al die afstuderende spelers, en misschien wel van ons allemaal.

ITS Festival, Amsterdam: nog tot 24/6. Primordial is samen met andere afstuurvoorstellingen te zien tijdens het Jonge Makers Festival in Theater Ins Blau in Leiden, 26 t/m 28/6.

Scène uit Primordial van Luuk Weers & Hali Neto. Beeld Laura van Rossem
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden