Nieuws Jubileumeditie Abbey Road

50 jaar na Abbey Road verschijnt een opgefriste jubileumeditie van het Beatles-album

De discussie zal weer oplaaien. Moet je een plaat die al vijftig jaar gekoesterd wordt wel willen bewerken? 

Een Beatles-coverband loopt over het zebrapad van Abbey Road, afgelopen augustus. Beeld Reuters

Donderdag is het precies vijftig jaar geleden dat Abbey Road verscheen, niet het laatste studio-album van The Beatles (dat was in 1970 Let It Be) wel het laatste dat ze met zijn vieren opnamen. Onder productionele leiding van George Martin, die speciaal door Paul McCartney was teruggehaald om de sessies in de EMI Studios aan de Londense Abbey Road in goede banen te leiden.

Mede door Martins meesterhand werd Abbey Road misschien niet het beste Beatles-album (iedere fan heeft zo zijn eigen favoriet) maar wel het best geproduceerde, en dankzij evergreens als Come Together, Something en Here Comes The Sun ook het meest verkochte album. Voor het eerst had Martin een achtsporenmengtafel tot zijn beschikking, wat een nog altijd prachtig transparante stereo geluidsmix opleverde.

Martins zoon Giles heeft het album opgepoetst voor een nieuwe jubileumeditie, net als hij in 2017 deed met Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (1967) en The Beatles (1968). Maar eigenlijk was dat niet nodig: de gewone lp klinkt nog altijd geweldig en de wat brakke cd-mix uit 1987 is in 2009 al vervangen door een subliem klinkende remaster.

De discussie die de eerdere Giles Martin-bewerkingen onder Beatles-fans deden oplaaien, zullen met Abbey Road niet verstommen. Moet je een plaat die al vijftig jaar gekoesterd wordt wel willen bewerken? Nee, maar de precisie waarmee Martin te werk gaat, doet alle losse instrumenten net iets meer glanzen, zonder dat ze van kleur veranderen.

Sessie-opnamen

Wat twijfelaars ook dit keer tot aanschaf moet verleiden, zijn vooral de sessie-opnamen waarvan een deel nog niet eerder op plaat is verschenen. De nieuwe Abbey Road is vanaf vrijdag verkrijgbaar als enkele cd, dubbel-cd, driedubbele lp en een vier cd’s tellende Super Deluxe-box. De samenstellers zijn niet heel gul geweest met sessie-outtakes. Zelfs de Super Deluxe editie telt slechts veertig tracks, maar zeven meer dan de veel goedkopere dubbel-cd.

Van die zeven nummers zijn maar twee liedjes essentieel voor de Beatles-verzamelaar. Paul McCartneys eigen,  lieflijk gezongen versie van Goodbye , waarmee de Britse Mary Hopkin in 1970 een hit scoorde. En een versie van McCartneys Come And Get It, het nummer dat in 1996 al in een iets andere versie op The Beatles Anthology 3 verscheen.

De prachtige orgelpartij van Billy Preston in een vroege versie van I Want You (She’s So Heavy) is ook op de dubbel-cd terug te vinden, net als het vaak hilarische gekibbel tussen Lennon en de producers.

Als de vier Beatles op een morgen in augustus 1969 de studio uitwandelen en zich op het zebrapad laten vastleggen door fotograaf Iain Macmillan (voor wat een van de meest iconische platenhoezen uit de popgeschiedenis zou worden) hebben ze nog geen idee dat ze weglopen van hun laatste plaat samen.

De Beatles, George Harrison, Paul McCartney, Ringo Starr en John Lennon, steken Abbey Road over in Londen op 8 augustus 1969. De foto van Ian McMillan werd de iconische platenhoes van Abbey Road. Beeld Ian McMillan, courtesy of Apple Corps / Reuters

The Beatles: Abbey Road 50th Anniversary Edition

Apple/Universal (diverse formats)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden