NieuwsAmerikaanse kunstsector

210 miljoen euro voor monumenten die een eerlijker beeld geven van de Amerikaanse historie

De grootste begunstiger in de Amerikaanse kunstsector trekt een enorm bedrag uit om monumenten en gedenkplaatsen op te richten voor degenen die historische erkenning is ontzegd.  

De installatie The Battle is Joined van Karyn Olivier, in het Vernon Park in Philadelphia.Beeld NurPhoto via Getty Images

De Amerikaanse Andrew W. Mellon Foundation stelt de komende vijf jaar 250 miljoen dollar (210 miljoen euro) beschikbaar om de manier waarop de nationale geschiedenis in de VS wordt gevierd en herdacht grondig te veranderen. Met het bedrag kunnen nieuwe monumenten en gedenkplaatsen worden gefinancierd, maakte de organisatie bekend. ‘De stichting wil het veronderstelde middelpunt van onze nationale verhalen herijken om plaats te maken voor degenen die vaak historische erkenning zijn ontzegd.’

Hiermee reageert de stichting, de omvangrijkste Amerikaanse begunstiger van de kunstsector en de geesteswetenschappen, op de beeldenstormen die recentelijk plaatsvonden. Dit voorjaar werden standbeelden van bijvoorbeeld Robert E. Lee en Jefferson Davis (die voor de zuidelijke confederatie vochten in de Amerikaanse Burgeroorlog) en Christoffel Columbus omvergetrokken. Dit tot grote woede van president Trump, die waarschuwde: ‘We zullen nooit toestaan hoe een woedende menigte onze standbeelden neerhaalt, onze geschiedenis uitwist en onze kinderen indoctrineert.’ 

Dichter en (toneel)schrijver Elizabeth Alexander, de huidige directeur van de Andrew W. Mellon Foundation, denkt daar duidelijk anders over. Zij hoopt dat door de inspanningen van de stichting ‘de vele gemeenschappen die de VS hebben gevormd een grotere kans krijgen zichzelf te herkennen in het weefsel van onze opvallende Amerikaanse geschiedenis’. Naamgever van de grote Amerikaanse stichting is Andrew W. Mellon (1855-1937). Hij was zakenman, bankier en politicus (kleur: conservatief republikeins) en daarnaast kunstverzamelaar en filantroop.

Op Mellons initiatief en met zijn collectie en financiële bijdrage werd de National Gallery of Art in Washington opgericht. Zijn kinderen hebben de Andrew W. Mellon Foundation opgericht. De huidige bestuursleden zijn verbonden aan prestigieuze universiteiten en musea. De afgelopen maanden heeft de stichting al bijna 170 miljoen euro bijgedragen aan culturele organisaties die zijn getroffen door de coronacrisis. 

De eerste bijdrage uit de nieuwe pot geld ‘Monuments Project’ is 3,3  miljoen euro voor de organisatie Monument Lab in Philadelphia, die kunst in de openbare ruimte van Philadelphia stimuleert. Zo maakte Tania Bruguera voor deze organisatie onlangs een Monument for New Immigrants, een kwetsbare sculptuur van ongebakken klei van een kind met een knuffelbeer. Voor een ander project had kunstenaar Karyn Olivier een oorlogsmonument (om de Slag bij Germantown te herdenken) ingepakt in spiegelend plexiglas, zodat de buurtbewoners zichzelf weerspiegeld zagen.

De installatie The Battle is Joined van Karyn Olivier, in het Vernon Park, Philadelphia.Beeld NurPhoto via Getty Images

Met de bijdrage van de Andrew W. Mellon Foundation wil Monument Lab een groot onderzoek naar gedenktekens in de VS organiseren om te zien welke delen van de geschiedenis daarin worden belicht. Een soortgelijk landelijk onderzoek in Groot-Brittannië toonde onlangs aan dat van de 892 onderzochte standbeelden, slechts 128 een vrouw herdachten. Dat was maar iets meer dan het aandeel standbeelden gewijd aan mannen met de voornaam John (82 stuks). Het aantal mensen van kleur dat in brons of steen werd herdacht was nog kleiner: slechts 18 exemplaren werden geteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden