2015 was jubeljaar voor Nederlandse bioscoopbranche

Het bioscoopbezoek in Nederland is in 2015 met meer dan 7 procent gestegen. Dankzij Bond, Minions, Star Wars en een stel Gooische vrouwen.

De première van Gooische Vrouwen 2 in het DeLaMar Theater. Beeld anp

Afgaand op de algehele bezoekcijfers, mag 2015 worden gearchiveerd als een jubeljaar voor de Nederlandse bioscoopbranche. Bijna 32,9 miljoen verkochte kaartjes (tegenover 30,7 in 2014): een stijging van 7,1 procent. Sinds 1967 zijn er niet meer zo veel mensen naar de bioscoop gegaan, becijferde de sector.

Het heuglijke nieuws werd dinsdagmiddag bekendgemaakt op de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) in het Amsterdamse Tuschinski-theater. De totale kassaopbrengst groeide met 10,3 procent tot 275 miljoen euro. Volgens de bonden komt dit mede door de uitbreiding van de capaciteit: Nederland bouwt bioscopen bij (6.250 extra stoelen in 2015).

Het zijn de grote films die de kar trekken: Spectre, Star Wars: The Force Awakens, Minions. Net als in de internationale filmbranche bepalen een handvol kolossale hits de economische teneur. Intussen daalt de verkoop van dvd's en Blu-Rays verder en levert video on demand nog altijd te weinig op.

Top-10 filmbezoeken in 2015

1 Spectre (2 miljoen bezoekers)
2 Minions (1,6 miljoen)
3 Jurassic World (1 miljoen)
4 Fast & Furious 7 (955 duizend)
5 Star Wars: The Force Awakens (864 duizend)
6 Gooische Vrouwen 2 (818 duizend)
7 Fifty Shades of Grey (747 duizend)
8 Michiel de Ruyter (693 duizend)
9 The Hunger Games Mockingjay - Part 2 (691 duizend)
10 Inside Out (658 duizend)

Publieksfilms

Voor internationale arthousefilms vormt Nederland een belangrijk territorium: geen land is zo royaal bedekt met filmhuizen. Ook een kleinschalig (en hoogwaardig) relatiedrama als 45 Years, over een stel op leeftijd, trekt hier relatief grote aantallen bezoekers (149 duizend). Hetzelfde geldt voor Amy, de documentaire over de Londense zangeres (200 duizend).

70 Procent van het totale vertoonde filmaanbod komt (nog altijd) uit de Verenigde Staten. Het marktaandeel van de Nederlandse film nam in 2015 iets af, van 19,63 naar 17,6 procent, maar is nog altijd substantieel. Dat is vrijwel geheel te danken aan het succes van publieksfilms: Gooische Vrouwen 2, uitgebracht in december 2014, liep gewoon door in 2015 (nog 818 duizend bezoekers erbij), en is nu al twee jaar lang de best bezochte Nederlandse film. Ook het epos Michiel de Ruyter (693 duizend bezoekers), de komedies Ja, ik wil! (366 duizend) en Bon Bini Holland (366 duizend) en Hazes-biopic Bloed, zweet & tranen (311 duizend) werden uitstekend bezocht.

De literatuurverfilming, een onder producenten en Filmfondsconsulenten populair genre, leverde ondanks de immer forse aandacht in de media, in 2015 weinig hits op. Films als Ventoux (105 duizend), J. Kessels (15 duizend) en Publieke werken (99 duizend - nog in de bioscoop) bleven achter bij de verwachtingen.

Het Eye filmmuseum in Amsterdam, waar veel arthouse-films worden vertoond. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden