150 euro

Ton Hartsuiker heeft zich meer dan vier decennia als pianist en radiomaker (Musica Nova) ingezet voor de eigentijdse muziek. Als gepensioneerd conservatoriumdirecteur richt hij zich nu vooral op wat hem het meest beweegt en interesseert: de verbinding tussen de kunsten....

Johan Wagenaar, Willem Pijper, Hendrik Andriessen, Kees van Baaren, Jan Engelman, Gabriël Smit, H. Marsman, Simon Vestdijk... ze hadden allemaal met Utrecht te maken, maar hoe breng ik als musicus hun namen samen in een verhaal met literaire kleur?

Ook Theo van Doesburg komt uit Utrecht en aan hem wordt in het attractief verbouwde Centraal Museum een prachtige tentoonstelling gewijd, in unieke cooperatie met het Kroller-Muller Museum. Ik heb de Utrechtse expositie al gezien en besluit voor het opdoen van wat inspiratie het vervolg in Otterlo te gaan bezichtigen. Ik neem met mijn vrouw Inge op Be vrijdingsdag al vroeg een taxi naar het station (euro 8,62), koop twee retours Ede/Wageningen (euro 12,48) en verbaas me over het grote aantal met medailles behangen, veelal besnorde oud-strijders, samen op weg naar de stad waar de vrede getekend werd. Per bus arriveren we bij het museum (euro 14,52 toegangsprijs voor nationaal park en museum).

De overweldigende indruk van Theo van Doesburg als internationaal georiënteerd richtinggever met feilloze intuïtie voor het belang van nieuwe stromingen in de kunst, krijgt hier nog meer dimensie. Na op het zonnige terras een voortreffelijke salade Souvenir de Mauve genuttigd te hebben met een glas Van Gogh-wijn (euro 23,60) koop ik in de museumwinkel niet alleen de omvangrijke oeuvre-catalogus (euro 45,15) maar ook een cd met het repertoire van Van Doesburgs vrouw Nelly, een pianiste die tijdens dada-bijeenkomsten optrad en wier spirituele verschijning op foto's mij altijd heeft gefascineerd (euro 18,13). Geïntrigeerd heeft ze me ook omdat zij in de jaren twintig al Schonberg speelde, waar ik zelf pas in 1955 aan toekwam.

Als ik Nelly's muzikale keuze overzie, treft het me weer dat dada - naast Kurt Schwitters' klankgedichten geen eigen muziek kende. Nelly speelde gewoon stukken die nieuw, 'modern' waren, net zo als later tijdens neo-dadaïstische Fluxus-manifestaties elektronische muziek van Jan Boerman klonk, die ideologisch niets met de Fluxus-beweging te maken had.

Over elektronische muziek gesproken: de volgende avond zitten we weer in de trein, nu op weg naar Den Haag (euro 25,18) waar de Johan Wagenaar Stichting in de imposante hal van Richard Meiers stadhuis een festival wijdt aan elektronische muziek.

Ik heb Pierre Boulez eens horen zeggen: 'Ik geloof niet in elektronische muziek als alleen maar tape-muziek', al luisterend weet ik dat ik zijn mening deel. Later op de avond speelt het Residentie Orkest Messiaens TurangalŒla-Symphonie, altijd weer een overweldigende gebeurtenis, zeker wanneer de onovertrefbare Hakon Austb

De dag erna maak ik om ervaring op te doen de eerste literaire boottocht mee en zie ik Utrecht met heel nieuwe ogen. Het is bloedheet en ik kom doorweekt thuis. Je moet wat voor je werk over hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden