150 euro

Schrijver/bergbeklimmer Bart Vos (48) boden we 150 euro omdat hij lang van cultuur verstoken was. Hij wilde de laatste bergbeklimmer zijn die vorige eeuw de Himalaya beklom....

Euro's uitgeven, dan natuurlijk ook even naar het buitenland. Voor morgen in de auto twee nieuwe cd's: Piano Sonates D537 en D959 van Schubert door András Schiff (euro 20,40) en Brown Eyed Girl - een oude opname van Van Morrison (euro 11,32). Waarschijnlijk ook nog tijd om te lezen, daarom naar Scheltema in Amsterdam voor Ebbenhout, de verhalenbundel over Afrika van Ryszard Kapuscinski. Bij de kassa is de rij is zo lang dat ik dertig bladzijden heb gelezen voor ik kan afrekenen (euro 18.11). Deze superboekenmarkt is geen boekwinkel, maar een mensenval, compleet met geuniformeerde bewakers! Maar Kapuscinski's tekst is mooi. De Afrikanen hebben een fantastisch talent om te wachten, schrijft hij. Ik niet, want ik moet naar de Kleine Komedie.

Drie weken geleden ontmoette ik de heren van nuhr, ze beloofden twee kaarten te reserveren. Maar de vrouw achter de kassa kan mijn naam op geen enkele lijst vinden en de zaal is uitverkocht. Dan maar uit eten. Fl. en ik gaan naar 'Tibet Restaurant Lhasa' in de Van Woustraat. De rijsttafel

(euro 46.40) zou ook in Tibet exotisch zijn. In de keuken praten de eigenaar en de vrouw met elkaar. Het is geen Tibetaans, maar Chinees - de taal van de bezetter.

Zondag vroeg op weg naar de Veluwe. Ik wil in Kroller-Muller (entree + stalling auto euro 18.38) alleen Le Commencement du Monde inspecteren. Het is een bijna dertig centimeter lang bronzen ei. Constantin Brancusi maakte het in 1924, in 1994 kwam het voor ruim drie miljoen gulden naar Nederland. Vier jaar geleden zag ik het ei voor het eerst. Het lag op een zacht kussen, in een door Berlage ontworpen vitrine. Het harde, bruingroene brons leek teer en breekbaar. In mijn top-100 van 'Kunst in Holland' zette ik het ei meteen bovenaan.

Twee jaar later was ik weer in het museum. Het beeld vond ik niet op zijn oude plek, het was verhuisd naar een bedompt zaaltje, in de buurt van de schilderijen van Mondriaan. Berlages vitrine was vervangen door een hoge meranti sokkel: op de grond een plank zo groot als een deur, met daarop verticaal een forse balk met aan het einde, horizontaal, een dikke plank. Op die plank lag het ei. Sokkel en ei waren rondom afgeschermd door een wand van plexiglas. De sokkel was zo immens, het plexiglas zo afwerend, dat het ei zijn kwetsbaarheid kwijt was. Had die vreselijke Frans Haks het Groninger Museum verlaten en hier nu ook toegeslagen?

Ik geniet maar kort van Le Commencement du Monde, want de sokkel leidt me opnieuw af. Ik lees het bordje aan de wand. De sokkel is ontworpen door Stanley Brown. Hij is de kunstenaar die in de beeldentuin in verschillende richtingen heeft gewandeld. Zijn voetstappen heeft hij geteld, het aantal en de richting zijn telkens aan de beginpunten vastgelegd. Waarom is de man bij de laatste reeks niet helemaal verdwenen?

Even later racen we over de Autobahn, in de auto zingt Van Morrison. Voorbij Düsseldorf rijden we naar Insel Hombroich, het museum dat gesticht is door een rijke industrieel. Insel Hombroich

(euro 24,95 inclusief boerenlunch) is een park met een riviertje en vennen. Een paar paviljoendeuren staat open, de wind blaast natte bladeren de zalen in - sommige schilderijen hebben er zichtbaar onder te lijden. Dit is geen museum van het eeuwige bewaren. Je loopt rond, kijkt en staat stil bij de dingen die je treffen. Ik laat Fl. de etsen van Rembrandt zien en we lopen verder tot we het witte kostuum met zwarte driehoeken van Matisse hebben gevonden. Ik ben opgelucht. Het hangt er onveranderd - aan een stok die door de mouwen is gestoken. Het is sober en krachtig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden