150 euro

Freelance mime-actrice Stella van Leeuwen (33, rechts op de foto) koos haar kattenvriendin Reina Mensink (49 en werkzaam in een antiekhandel in Zwolle) uit voor een culturele tocht door Amsterdam....

Toen Volkskrant Magazine mij vroeg een aflevering voor deze rubriek te maken, besloot ik Reina uit Zwolle uit te nodigen. Ik ken haar nog maar pas, en het leek me leuk haar op deze manier beter te leren kennen. Reina paste op mijn huis en poezen toen ik met De Nederlandse Opera in Australië zat. Ze is net zo gek met katten als ik. Ik besloot allereerst naar De Nederlandse Opera te gaan omdat Reina daar nog nooit was geweest. Zo togen wij naar de première van Kata Kabanova van Janacek (euro 67,61 inclusief twee witte wijn). Vanaf het begin een triest verhaal, gevat in een beklemmende enscenering met veel grijs/zwart tinten, en eindigend in zelfmoord door het hoofdpersonage. Niet echt opwekkend. Bovendien met muziek waar we niet goed raad mee wisten. Na afloop brak er echter een daverend applaus los, waardoor je toch gaat denken: het zal wel heel goed zijn geweest.

Een paar dagen later zijn we op aanraden van Reina naar wat kleine particuliere musea in Amsterdam gegaan, omdat je die vaak vergeet. De eerste keuze viel uiteraard op het Kattenkabinet, Herengracht 497 (entree euro 9,08). Een prachtig grachtenpand met kamers vol katten - echte katten, schilderkatten, tegelkatten, reclamekatten, beeldkatten, tapijtkatten en kattenbakken. Nu we het er toch over hebben, vergeet daar vooral niet het fraaie toilet te bezoeken. De kattenpislucht moet je hier en daar voor lief nemen, maar een bezoek is zeker de moeite waard.

Hierna bezochten wij het Woonbootmuseum, Prinsengracht 296 (euro 3,40). Niet veel bijzonders, een beetje van alles en niks, maar misschien wel leuk voor toeristen. Op naar het Brillenmuseum, Gasthuismolensteeg 7 (euro 9,08). Ik werd wat lacherig bij het zien van een aantal brillen in de etalage. Reina wist al het een en ander af van antieke brillen, maar het verraste mij te zien dat de poten van een bril vroeger de helft korter waren, omdat ze niet achter de oren gingen maar in de pruik werden gestoken of tegen de slapen geklemd. Klein museumpje, soms wat onoverzichtelijk, maar wel leuk, zeker als je de teksten leest. Deze musea zijn allemaal op loopafstand van elkaar en het bijzondere eraan vind ik dat je de liefde en toewijding van iemands passie voelt.

Om een bodem te leggen voor de voorstelling Bocht en Bumpers (euro 34,94) van Paul Haenen met Olga Zuiderhoek en Peter Faber in het Nieuwe de la Mar, aten we een pizza (euro 24,28). Reina wilde best een kroketje van de Febo, maar voor iemand die helemaal uit Zwolle was gekomen, vond ik dat toch wat te gortig.

Bocht en Bumpers gaat, net als de opera die we zagen, over de liefde, het huwelijk en dus ook de leugen. We zijn bijna flauw gevallen tijdens de voorstelling. Niet zozeer van het lachen, maar door de warmte in de zaal. Het wordt tijd dat het theater geld krijgt om hier iets aan te doen. Het gewapper met programmablaadjes brengt een verkeerd soort onrust in de zaal. We vonden de spelers goed maar het stuk minder. Desondanks blijft het een genot Olga Zuiderhoek te zien spelen. Ik realiseer me nu plotseling dat deze voorstelling op dezelfde manier eindigt als de opera. Merkwaardig. Nou ja, hoe dan ook, aan elk sprookje komt een eind, zo ook aan het uitgeven van 150 euro. Jammer dat we niet meer naar de Efteling konden. Daar leven ze tenminste lang en gelukkig!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden