populaire cultuur100 voorwerpen

100 voorwerpen, de expositie in Het Noordbrabants Museum

De expositie over de Nederlandse populaire cultuur heeft de verzuchting Asjemenou! in de titel, een verwijzing naar de reclameleeuw Loekie op tv.  Ook het naambord van Caferaria ’t Pleintje, de snackbar uit de serie New Kids wordt tentoongesteld.  

Beeld Annabel Miedema

Een geschiedenis van de Nederlandse popcultuur in 100 voorwerpen‘, de rubriek in de V-bijlage van de Volkskrant die inmiddels bij aflevering 85 is beland, is komende zomer aanleiding tot een tentoonstelling in Het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Op 20 juni, als de tentoonstelling opent, wordt ook het boek (uitgeverij Thomas Rap) gepresenteerd, waarin de complete serie te vinden zal zijn. 

Titel van tentoonstelling en boek is Asjemenou! De Nederlandse populaire cultuur in 100 voorwerpen. Een van de 100 voorwerpen is de bekende reclameleeuw Loekie, jarenlang een vertrouwde figuur in Nederlandse huiskamers en bekend om de kreet ‘Asjemenou‘ waarmee zijn mini-avonturen tussen de commercials van het Sterblok werden opgeluisterd.

Deze week werd bekend dat het naambord van Cafetaria ’t Pleintje in het Brabantse Maaskantje, de snackbar die centraal staat in de Nederlandse tv-serie en de hit-speelfilms New Kids Turbo en New Kids Nitro, onderdeel van de expositie – en de serie in de krant – wordt. New Kids Turbo trok ruim een miljoen bezoekers en maakte van de snackbar een bedevaartsoord voor fans. Eind januari werd de snackbar, die 35 jaar geleden werd geopend, gesloopt om plaats te maken voor een nieuw onderkomen, dat over een paar maanden wordt geopend. Het bekende naambord zal nu naar het museum verhuizen.

Voor Het Noordbrabants Museum is de expositie een vervolg op hun eerdere exposities over de Nederlandse populaire cultuur, waaronder Knus (over de jaren vijftig), Wauw (over de jaren zeventig) en Gezin XXL (over grote gezinnen). Het museum heeft ook een grote collectie verbonden met de geschiedenis van de stad Den Bosch en de provincie Brabant en organiseerde in 2016 in samenwerking met het Prado in Madrid een overzichtstentoonstelling over beroemde stadgenoot Hieronymus Bosch.

De rubriek in de Volkskrant begon ooit als een poging om een geschiedenis van de populaire cultuur in Nederland te schrijven, aan de hand van bijzondere voorwerpen die normaal niet in een museum opduiken. Dat varieert van een stuk van de originele dansvloer van de legendarische Amsterdamse club Roxy tot aan de foto‘s die zijn gemaakt voor de bekende ‘Ontwapenend‘-verkiezingsposter van de PSP, van de Daf 600 tot aan verzamelrages met speldjes en flippo‘s. En in de mediahoek vind je het Big Brother-koffertje van Ruud Benard (kandidaat van het eerste uur) naast het kruis uit televisiespektakel The Passion en een flesje Buckler, het alcoholvrije bier van Heineken ooit zo fameus om zeep geholpen door cabaretier Youp van ‘t Hek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden