Update

1 miljard voor Instagram; is Facebook gek geworden?

Het is de grootste overname in de nog jonge geschiedenis van Facebook, maar is die fotoapplicatie van Instagram nou echt 1 miljard dollar waard?

Foto epa

Met Instagram kunnen gebruikers met hun mobieltje gratis gefilterde foto's maken zodat het net lijkt alsof ze in de jaren 70 gemaakt zijn. Vierkante foto's in vaak gelige kleuren, inclusief de vaag wordende randen. Maar de foto's zien er vooral heel mooi uit, makers lijken al snel professionele fotografen. Het gebruik van de app is de hype voorbij; de afgelopen anderhalf jaar - want zo kort bestaat het bedrijfje nog maar - meldden zich wereldwijd 30 miljoen gebruikers en daarmee was het een gewilde prooi voor Facebook.

De overname is een mijlpaal voor Facebook. En uniek, want Facebookoprichter Mark Zuckerberg stelt dat dit geintje niet zo snel herhaald zal worden. 'Het is de eerste keer dat we een bedrijf overnemen met zoveel gebruikers. En we zijn niet van plan om dit nog eens te doen, áls we het al doen', meldde hij gisteren.

Facebook wil Instagram onafhankelijk laten werken, net als andere applicaties die het bedrijf eerder kocht. 'Het is onderdeel van de 'online ervaring', we willen dat mensen hun foto's kunnen blijven delen op andere sociale netwerken', luidt de belofte. Toch zijn niet alle gebruikers daarvan overtuigd. Op internet klinken zorgen over de overname. Facebook heeft niet de allerbeste naam op het gebied van privacy en sommige Instagrammers hebben hun account zelfs al gewist omdat ze niks met Facebook te maken willen hebben.

Astronomisch
Kenners in de Verenigde Staten noemen het overnamebedrag 'astronomisch'. Is het over de top? Is Facebook gek geworden? Niet echt, het bedrag van liefst 1 miljard dollar is eigenlijk wel te verklaren. Ten eerste was Instagram een geliefde overnamekandidaat voor veel andere grote spelers in de internetmarkt. Facebook zorgt ervoor dat het de grootste blijft door één van de populairste fotoapps binnen te slepen. Ook de getalenteerde programmeurs worden straks door Zuckerberg betaald en behoren dan bij de Facebookfamilie.

Locatiegegevens
Daarnaast is het Facebook te doen om de gegevens die Instagrammers bewust en onbewust delen over hun locatie. De fotoapplicatie maakt gebruik van dezelfde software-faciliteit als de populaire locatiemelder Foursquare. Facebook kreeg eigen locatiemelders (zoals 'Places') nooit echt goed van de grond, waardoor het de informatie die Instagram levert, nu goed kan gebruiken om doelgerichte en locatiegebonden advertenties te verkopen.

Tenslotte is Instagram door de vele gebruikers die al hun ervaringen delen zélf een populair sociaal netwerk geworden en dus een dreigende concurrent. Dankzij de sterk verbeterde camera's in de smartphones van Apple nam het gebruik ervan een enorme vlucht. En nu er ook voor Android-telefoons een Instagram-app is, zal de groei alleen maar toenemen. Het bedrijfje - waar slechts 13 mensen werken - maakte echter nog maar amper winst. Die omissie moet en zal onder de brede vleugels van Facebook worden goedgemaakt. 'De potentie is enorm', stellen analisten die de aankoop vrijwel allemaal goed kunnen begrijpen.

Oprichter
Wie de deal ook prima kan begrijpen is oprichter en huidig CEO Kevin Systrom. Die wordt multimiljonair. Systrom studeerde aan de Stanford-universiteit, werkte ooit als stagiair bij de voorloper van Twitter en raakte in 2005 in gesprek met Facebook. Hij besloot daar niet aan de slag te gaan en verder te studeren. Via een omweg vergaart hij jaren later alsnog zijn fortuin. De 28-jarige kan 400 miljoen dollar op zijn rekening bijschrijven.

Foto ap
Foto afp
Meer over