1,27 miljoen excuusmails en het belang van wederhoor

Beeld thinkstock

Per ongeluk

Normaal gesproken zou ik het best fijn vinden om bij 2,5 miljoen mensen de Volkskrant onder de aandacht te brengen. Maar donderdag gebeurde dat per ongeluk en nu biedt de uitgever aan 1,27 miljoen mensen per mail excuses aan voor de Volkskrantmail hieronder. Ik heb in mijn leven weleens sorry moeten zeggen, maar nooit aan zoveel mensen tegelijk. Wat was er gebeurd? De Volkskrant wordt uitgegeven door de Persgroep, een van oorsprong Belgisch concern dat nu meer dan de helft van de omzet in Nederland behaalt. Marketing, advertentieverkoop, distributie en ict doet de Persgroep Nederland centraal voor alle titels: AD, de Volkskrant, de Gelderlander, Trouw, De Stentor, Brabants Dagblad, Tubantia, BN De Stem, Eindhovens Dagblad, Het Parool, PZC.

Een marketingmedewerker vulde een veld in het mailprogramma verkeerd in en een mail die alleen bestemd was voor mensen met een proefabonnement op de Volkskrant belandde bij het hele mailbestand van de Persgroep. Ict kon in een spoedoperatie 700 duizend mails terugtrekken. Volkskrant-abonnees kregen er ook één, maar het bedrijf hoopt dat u dat niet zo erg vindt. U krijgt van ons tenslotte zo nu en dan het verzoek een vriend of familielid een proefabonnement te bezorgen per brief (met mijn tronie en handtekening). Maar voor lezers van de andere Persgroep-kranten was het wat merkwaardig. Vandaar die excuusmail. De technische fout hierachter was dat de mail-software adressen lokaal bewaarde in plaats van ze onmiddellijk na gebruik te deleten, zoals bij onze andere systemen. Dat wordt nu snel aangepast, zodat het niet nog eens gebeurt.

Die samenwerking in één uitgeverij biedt de lezers van bovengenoemde kranten ook een voordeel: via Topics.nl kunt u met uw Volkskrant-abonnement alle artikelen van de andere kranten lezen (en hun abonnees die van de Volkskrant). Een aanrader als u goede journalistiek over Arnhem, Zutphen of Tilburg wilt lezen, als u columnisten wilt volgen als Özcan Akyol (AD), Stevo Akkerman (Trouw) of Theodor Holman (Het Parool) of als u meer wilt lezen over uw favoriete voetbalclub, van Feyenoord tot NAC.

Wederhoor uit nieuwsgierigheid

Op de redactie bespreken we op maandag onze journalistiek. Thema was deze week wederhoor, een essentieel onderdeel van het verslaggeverswerk. Daarmee gaat het niet altijd goed. We hebben vier recente gevallen bij de hand waarin een van de beschreven personen zich, al of niet met advocaat, bij de krant of de Raad voor de Journalistiek meldde. De ombudsman van NRC stelde vorige week vast dat daar de wederhoor in de zaak-Omtzigt niet goed was gelopen. Afgezien van wie in elke zaak nu gelijk heeft: dit blijft een valkuil, weet ik door schade en schande. Een paar jaar geleden doopte ik mijn richtlijn voor de redactie hierover 'Wederhoor uit nieuwsgierigheid'. Journalisten moeten zaken blootleggen en daar een jagersinstinct voor aan de dag leggen. Tevens moeten ze als een onpartijdige rechter alle informatie en belangen wegen om in te kunnen schatten hoe ernstig iets is en waar de nuance ligt. Juist omdat we de hele waarheid willen blootleggen. Dus moet je als auteur advocaat van de duivel spelen tegenover je eigen onthulling (de chefs hebben hierin ook een rol). Pas na tijdig en uitgebreid wederhoor kun je de juiste weging maken, de lezer de noodzakelijke context en nuance bieden en de goede vorm voor het verhaal kiezen. Ja, het perspectief van een hoofdrolspeler kan het verhaal indringend en toegankelijk maken. Maar bij onderzoeksjournalistiek is chirurgische precisie vereist, waardoor de reconstructie vaak een betere vorm is. Bij de presentatie van het materiaal neemt de krant idealiter een helikopterpositie in, schreef ik, waardoor beschuldiging, verweer en context de lezer helpen het verhaal te plaatsen. Ik wil niet zeggen dat we zonder zonden zijn. Journalistiek is een gecompliceerd vak waarbij veel mis kan gaan. Maar weet dat wij hier voortdurend aandacht aan besteden.

Reageren? p.remarque@volkskrant.nl

Redactieblog Wilt u de hier besproken artikelen lezen? Zoek in onze app voor tablet of telefoon naar 'redactieblog' of ga op uw computer naar Volkskrant.nl/redactieblog

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden