'Zorgen om alcoholmisbruik in zuipshows bühne-praat'

Alcoholbranchevereniging STIVA was al niet blij met het excessieve alcoholgebruik van de jongeren in de serie Oh Oh Cherso op RTL 5 en verwacht nu hetzelfde onbehagen bij het vervangende programma Het Wilde Oosten. Vanaf 2014 gaan de grote merken waarschijnlijk niet meer adverteren rond programma's waarin 'zuipen de norm is'. Een nietszeggende uitspraak voor de bühne, volgens het STAP, het instituut voor alcoholpreventie. RTL is verbaasd aangezien 'er nog geen enkele aflevering is gemonteerd'.

Sterretje (Tony), Matsoe Matsoe (Joey), Jokertje (Robert), Kabouter (Bibi), Little Princess (Roos) en Sniper (Vincent), Barbie (Samantha), de cast van Oh Oh Cherso Beeld anp

Branchevereniging STIVA heeft RTL opgeroepen te stoppen met 'onzinnige zuipprogramma's' als Oh Oh Cherso, waarin een groep vrienden op vakantie wordt gevolgd. Er wordt steeds minder gedronken, stelt STIVA. 'Maar programma's waarin zuipen de norm is verheerlijken drankmisbruik en houden hardnekkig het beeld in stand dat er steeds meer wordt gedronken', zegt directeur Peter de Wolf.

Hij geeft toe dat drinken, en ook excessief drinken, van alle tijden is. 'Maar programma's als Oh Oh Cherso selecteren hun kandidaten erop. En met ladingen drank faciliteren ze het misbruik. Dat moet stoppen. Want wat hebben alle inspanningen van de alcoholbranche om jongeren op een verantwoorde manier met alcohol om te laten gaan dan nog voor zin?'

Eind augustus komt RTL met een nieuwe serie dat Oh Oh Cherso vervangt. Het Wilde Oosten gaat over een vriendengroep in het oosten van Nederland. 'Jongeren feesten en daar hoort drank bij', vertelt Matthias Scholten, directeur content RTL Nederland. 'We willen niet roomser zijn dan de paus, maar verheerlijken drankgebruik ook niet. We geven het alleen maar weer.'

Voor de bühne
Wim van Dalen van STAP (Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid) haalt zijn schouders op bij de uitspraken van de alcoholbranche. 'Dit soort berichten sturen ze wel vaker de wereld in. Het is een natuurlijk een uitspraak voor de bühne. Het is komkommertijd en met uitspraken als deze snijden ze zichzelf niet in de vingers.'

 
'Het ene moment maak je reclame voor een ambachtelijk gebrouwen Brandbiertje en het volgende moment rolt er een kotsende Barbie door je beeldscherm'
STIVA-directeur Peter de Wolf
Crew Oh Oh Cherso Beeld ANP

Volgens Van Dalen is iedereen het er namelijk wel min of meer mee eens dat er te veel gedronken wordt in een serie als Oh Oh Cherso. 'Dus komen ze niet betuttelend over en lijdt de industrie geen imagoschade. Wat veel beter werkt is stoppen met het aanjagen van bierconsumpties op grote festivals als Zwarte Cross. Maar dat doen ze dan weer niet.'

Distantiëren
STIVA verdedigt zich door aan te geven dat merken zich heel bewust distantiëren van excessief alcoholgebruik. 'Daar zijn de marketingafdelingen ook helemaal niet blij mee. Het ene moment maak je reclame voor een ambachtelijk gebrouwen Brandbiertje en het volgende moment rolt er een kotsende Barbie door je beeldscherm', aldus STIVA-directeur De Wolf. 'Ook daarom is er besloten dat we waarschijnlijk gaan stoppen met adverteren rond die programma's.'

Dat laatste snapt STAP-woordvoerder Van Dalen wel. 'Omdat RTL in Luxemburg zit, hoeven ze zich niet te houden aan regels die hier in Nederland gelden. De alcoholbranche heeft geen goede grip op de zender, terwijl de hele alcohol-industrie er wel op wordt aangekeken. Maar uiteindelijk verdienen de merken ongeveer de helft van hun omzet door excessief alcoholgebruik, dus heel serieus moet je het allemaal niet nemen.'

Aflevering 1 van Oh Oh Cherso.

Man op Zwarte Cross cultiveert zijn drankgebruik met een hanekam van bekertjes Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.