‘We willen altijd met elkaar in verbinding staan’

Drie dagen lang werden creatieven uit reclame, media en zakenwereld bijgepraat over de nieuwste digitale mogelijkheden. ‘Wat bedoelt een chatter met P.O.S?’..

Linda Stone zal het in het podiumlicht zelf niet door hebben gehad, maar ze slaat de spijker op zijn kop als ze het conferentiepubliek uitlegt wat ze bedoelt met haar term continuous partial attention. ‘We willen tegenwoordig altijd met elkaar in verbinding staan. We verdelen onze aandacht voortdurend over telefoon, Blackberry, laptop, en degene met wie we fysiek communiceren. We zijn voorbereid op alles, alsof we in een crisis verkeren.’

De zaal geeft haar gelijk – op twee manieren. De ene helft luistert en knikt naar de voormalige vice-president van Microsoft, de andere helft is aan het sms’en, loopt voortdurend weg om een telefoontje te beantwoorden.

In de Amsterdamse Westergasfabriek, tijdens PICNIC ’06, een conferentieweek over crossmedia is het publiek always on.

Wat crossmedia betekent, daar is niemand het over eens. Drie dagen lang ging het over internet, multimedia, interactie, marketing, games, en over het maken van content, inhoud voor al die verschillende kanalen.

Ruim drieduizend belangstellenden kwamen erop af, en daarmee lijkt de opzet – Amsterdam laten zien als bolwerk van de creatieve wereld – geslaagd. Niet in de laatste plaats dankzij de gemeente en het ministerie van Economische Zaken, die tekenden voor de helft van de 1,6 miljoen euro die het evenement kostte.

Ondanks de nadruk op technologie en zakendoen, hangt er een gemoedelijk sfeertje op de terrassen rond de voormalige gasfabriek. Een paar pakken, maar ook veel hippe spijkerbroeken en blitse laptops. Al kwamen de eigenaars daarvan in meerderheid zelf ook uit het bedrijfsleven, want voor de gemiddelde freelance-creatief zal de prijs van een kaartje – 750 euro ex btw – een flinke drempel zijn geweest.

Wie zo gelukkig was erbij te zijn, kon in alle zaaltjes worden bijgepraat over de nieuwste digitale trends. Veruit de meeste aandacht trekt de presentatie van John de Mol; tijdens zijn verhaal is het voor het eerst echt stil in de Zuiveringshal.

De Mol spreekt over de strategie van Talpa, over de impact van technologie, en over de nieuwste generatie consumenten. Die, ook van andere sprekers, het predikaat digital natives krijgt, de eerste digitale generatie. Geboren tussen de media en de elektronica. ‘Weet je wat een chattende puber bedoelt als hij P.O.S. tikt?’, vraagt De Mol. Het crossmedia-publiek kijkt om zich heen. ‘Jullie denken natuurlijk allemaal point of sale, maar het is parent over shoulder, moeder kijkt mee.’ Beschaamd gelach en een zenuwachtige graai naar de telefoons.

De Mol is eerlijk. ‘Mediaconvergentie is nog maar net begonnen. Waar het heen gaat? Geen idee. Maar mogelijkheden biedt het genoeg. Voordat sms en rss bestonden, waren er geen onderzoeken die aantoonden dat mensen behoefte hadden aan dat soort dingen. De betekenis van technologie zit hem in de toepassing ervan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.