'Ver-mick' je oude Levi's 501

Trend Spijkerbroeken op maat

Waarom een nieuwe spijkerbroek kopen als je ook een oude kunt vermaken? Mick Keus maakt voor zijn klanten tweedehands Levi's 501 precies passend.

Nynke draagt een 'ver-mickte'501

De eerste keer dat Mick Keus (31) een spijkerbroek uit elkaar haalde om te kijken hoe het ding precies was gemaakt, deed hij daar een hele dag over. Hij had als tweedejaarsstudent aan het Amsterdam Fashion Institute een oude Levi's 501 op het Waterlooplein in Amsterdam gekocht en omdat die niet helemaal zat zoals hij wilde, besloot de tenger gebouwde Keus de broek aan te passen. Kwestie van uit elkaar halen en op een iets andere manier weer in elkaar zetten. Het werkte. Noem het een toevalstreffer, maar zijn vrienden wilden ook meteen zo'n op maat gemaakte spijkerbroek. Inmiddels heeft Keus onder de hippe voorhoede een cultstatus verworven.

Het klusje waar hij vroeger een dag over deed, heeft hij tegenwoordig binnen een paar uur voor elkaar - ook omdat hij nu vier machines tot zijn beschikking heeft. Toch is gemiddeld vier uur met één broek bezig zijn lang, als je bedenkt dat de meeste spijkerbroeken in een fabriek, als de patroondelen eenmaal zijn geknipt, binnen tien minuten in elkaar worden gezet.

Mick Keus: 'Ieder lichaam is anders en dat maakt dit werk moeilijk. Als iemand met wat meer rondingen toch een strakke broek wil, moet ik wel weten wat ik doe. Beeld Mick Keus

Broek der broeken

Zijn basismateriaal is altijd hetzelfde: een oude Levi's 501. De broek der broeken, vindt Keus. 'Een betere broek is simpelweg niet gemaakt. Deze broek is gemaakt van een goede kwaliteit dikke denim en de wassingen zijn erg mooi. De 501 is een fenomeen. Het is een lekkere pretentieloze broek, zonder stretch, wat tegenwoordig bijna in alle spijkerbroeken zit.' In zijn atelier in het centrum van Amsterdam staat een grote metalen stellingkast met daarin honderden oude Levi's 501. In alle tinten blauw, maar ook in (verwassen) zwart en wit.

Keus koopt zijn broeken per kilo bij een groothandel in Rotterdam. De 501 heeft één nadeel, maar voor Keus is dat juist een voordeel: de pasvorm is niet optimaal. De hoge taille, de rechte pijpen en de flinke zakken achterop sloten naadloos aan bij de mode van de jaren tachtig - de hoogtijdagen van de 501 - maar ze flatteren bijna niemand. Daar vaart Keus wel bij. Hij maakt minstens tien broeken per week.

Beeld Io Cooman

Meer rondingen

Zijn klanten ontvangt hij in zijn atelier. Tijdens de eerste afspraak neemt hij de maten op en zoekt hij een geschikte Levi's 501. 'Het eerste jaar ging het best vaak fout. Dan paste iemand bijvoorbeeld niet in de broekspijpen met zijn of haar voeten omdat ik ze te smal had gemaakt. Ik heb ook weleens meegemaakt dat iemand niet kon zitten in de broek. Heel gênant', zegt Keus, die nu drie jaar serieus bezig is met zijn handel in spijkerbroeken.

'Ieder lichaam is anders en dat maakt dit werk moeilijk. Als iemand met wat meer rondingen toch een strakke broek wil, moet ik wel weten wat ik doe. Ik kan de voorkant van zo'n broek wel glad krijgen door het voorpand - het stuk op de buik, waar de gulp zit - te verkleinen zodat er geen gekke bobbels ontstaan, maar de klant moet er ook in kunnen fietsen. Daar heb ik mettertijd allerlei methoden voor bedacht. Er gaat nu hooguit nog weleens iets verkeerd met de lengte, maar ik heb het afgelopen jaar geen gekke beginnersfouten meer gemaakt.'

Een 'ver-mickte'501

Maatwerkproject

Met zijn werk speelt Keus feilloos in op de tijdgeest: ambacht en authenticiteit zijn momenteel sleutelwoorden in de mode. Authentiek is een Levi's 501 omdat-ie al jaren bestaat, zonder dat er iets aan is veranderd; het ambacht zit hem in het met de hand aanpassen van de broek.

De Amerikaanse jeansgigant is intussen zelf ook ingesprongen op de vernieuwde populariteit van de 501 onder een groeiende groep trendsetters. Begin dit jaar bracht het een nieuw model op de markt: de 501 Customized & Tapered, kortweg 501CT. Dat model is aan de onderkant iets ingenomen zodat-ie taps toeloopt en de tailleband is iets ruimer gemaakt zodat-ie wat relaxter valt - helemaal in lijn met de mode van nu. Daarnaast is Levi's onder de naam Lot No. 1 met een exclusief 'Made to order' - ofwel: maatwerkproject begonnen in de eigen winkels in New York, Londen en San Francisco.

Een 'ver-mickte'501

Haute-couturejeans

Levi's is niet de enige die broeken op maat maakt. Ook het Amerikaanse modemerk 3x1 heeft in Mercer Street in New York een 'bespoke' service waar je broeken op maat kunt bestellen. In Londen timmert kleermaker en modeontwerper Timothy Everest aan de weg met op maat gemaakte spijkerbroeken en andere kleding. Modeontwerper Koen Tossijn werkt sinds 2008 vanuit zijn atelier in Amsterdam-Zuid - hij maakt broeken op maat van stevige Japanse denim.

Aan een broek van een van de bovenstaande ontwerpers en merken hangt een prijskaartje. Zo'n haute-couturejeans kost minstens 420 euro. De broeken van Keus 120 euro, maar die werkt niet helemaal zoals een couturier. Hij maakt niet eerst een proefmodel van goedkoop katoen en is de enige die gedragen spijkerbroeken gebruikt. 'Dan ziet zo'n broek er meteen rock-'n'-roll uit. Daarnaast zit een gedragen broek veel lekkerder dan een broek die is gemaakt van stijve nieuwe spijkerstof. En het is duurzamer.'

Broektruc

'Ver-micken' noemt Mick Keus het proces van het vermaken van een Levi's 501. Als hij klaar is, is alleen nog aan de stof spijkerstof zonder stretch en de stiksels op de achterzakken te zien dat de broek ooit een Levi's was. Keus zet op alle broeken andere knopen en zijn eigen +Mickkeus merklabel. Niks opvallends. Gewoon een leren merklabel, met een kruisje erop. Precies genoeg voor goed ingevoerde modeliefhebbers en trouwe klanten om een broek van Mick Keus te herkennen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.