'Op internet kun je elkaar goed helpen'

De kerstboodschap van koningin Beatrix klinkt nog na op de sociale netwerken. Dat omgaan met virtuele vrienden het leven zou verarmen, strookt niet met de digitale ervaringen....

Haar laptop heeft ze altijd bij zich, en die staat altijd aan, ‘want internet is net ademen’. Ze twittert en is aangesloten bij een half dozijn sociale netwerken. Heeft de jongere van tegenwoordig nog wel tijd om eens gezellig in het café te zitten, met echte mensen?

‘Natuurlijk. Ik ben 24 uur per dag online, maar er zijn heel veel applicaties om het allemaal makkelijk en snel te doen. Het kost me weinig tijd en het is nuttig. Ik onderhoud mijn sociale contacten of ik zoek informatie. Ik heb tijd zat.’

Ingeborg Bruinewoud is 23 jaar en maakt deel uit van de digitale voorhoede. Drie jaar geleden sloot ze zich tijdens haar studie pedagogische wetenschappen aan bij Science of the Time, het internationale trendonderzoek-netwerk dat werd opgezet door Carl Rohde. ‘Tijdens een van zijn colleges cultuurstudies gaf hij aan dat we genoeg bagage hadden gekregen om bij hem te gaan werken. Ik heb gesolliciteerd en kon meteen beginnen.’

Science of the Time doet onderzoek naar wat verschillende generaties cool vinden, aantrekkelijk, inspirerend en met toekomstpotentieel. Bruinewoud zoekt als communitymanager en onderzoekster naar mentaliteitstrends.

Was je erg boos op koningin Beatrix, vanwege haar kersttoespraak?

‘Ik voelde me bijna een beetje beledigd. En ik was niet de enige, zag ik op internet. Natuurlijk heeft internet een negatieve bijklank. Op websites als GeenStijl worden mensen tot de grond toe afgebrand. Maar er is ook een andere kant op internet: mensen die elkaar opzoeken, empoweren, burgerjournalistiek, mensen die bijvoorbeeld via een forum hun producten verbeteren. Op internet kun je elkaar heel goed helpen.’

Volgens Beatrix verarmt ons leven omdat we steeds meer virtueel met elkaar communiceren, op MSN of Twitter, of op de sociale netwerken.

‘Ik snap niet waar ze dat vandaan haalt. Er zijn veel onderzoeken naar gedaan en die wijzen op iets anders. Dit is de nieuwe manier van communiceren én van elkaar vinden. Natuurlijk zijn er mensen die erin verzanden, maar juist de jongste generatie, de digital natives, ziet het als een manier om andere mensen te vinden.

‘Koningin Beatrix is een digital immigrant. Ze is er later bijgekomen en probeert mee te doen. Maar dat is vaak heel lastig. En dan ga je vooral de negatieve kanten belichten.

‘Er speelt wel iets anders. Vroeger was het een trofee als je op Hyves meer dan 200 vrienden had. Dat is niet meer zo. Onze generatie vraagt zich af wat je met die vrienden moet met wie je een keer toevallig in een vliegtuig hebt gezeten. Dus gaan we defrienden. Ontvrienden.’

Ontvrienden, doe jij dat ook?

‘Ja, een poosje geleden alweer. Ik had erover gelezen. Een van onze trendfilters kwam ermee. De behoefte aan al die contacten bleek af te nemen. De trend is minder vrienden, maar wel meer kwaliteit.’

Kost het je geen moeite om vrienden af te stoten?

‘Helemaal niet. En ik ben niet de enige. Een jaar geleden startte Burger King een actie op Facebook. Als je tien vrienden weggooide, kon je een gratis Whopper halen. Dat was een belachelijk groot succes.’

Op welke netwerken zit je zelf?

‘Ik zit nog op Hyves, maar ik ben nauwelijks nog actief. Alleen vanwege een paar vriendinnen. Omdat ik door mijn werk veel mensen in het buitenland ken, zit ik op Facebook. En op LinkedIn, dat is vooral werkgerelateerd, met mensen die in de toekomst iets voor mij zouden kunnen betekenen. En ik twitter graag.’

Wat is daar nou zo leuk aan?

‘Je kunt heel snel aan informatie komen. Ik heb een netwerk samengesteld van mensen die ik interessant vind. Dat levert heel veel inspirerende informatie op.’

Jongeren vinden Twitter toch niks?

‘Het is nog steeds een nichegroep. Vooral mensen tussen de 25 en 35 jaar uit de journalistiek of de hoek van de sociale media vinden het interessant. Maar er komen er steeds meer bij, ook jongeren.’

Wat staat ons te wachten aan nieuwe ontwikkelingen?

‘Het wordt steeds makkelijker om de verschillende netwerken met elkaar te integreren. Het wordt daardoor simpel om alles via één centraal punt bij te houden. We gaan zien dat mensen steeds handiger worden om zich online te presenteren.’

Lees je wel eens een krant?

‘Ja, bijna dagelijks.’

Jongeren lezen toch nauwelijks nog kranten?

‘Maar op de site wel. Ik krijg twee keer op de dag een nieuwsbrief van de Volkskrant, met links naar de artikelen. Dan hoef je eigenlijk al geen krant meer te hebben. Maar zo gaat het er in de toekomst wel uitzien, hè. Ik zal niet zeggen dat de gedrukte media verdwijnen. Ik vind het zelf heerlijk om mijn laptop dicht te doen en met een krant op tafel te lezen.’

Maar in jouw omgeving?

‘Plat gezegd houden heel veel mensen het nieuws even in de gaten op nu.nl.’

Ontstaat er een nieuw soort burger?

‘De kritische burger bestaat al heel lang, maar de burger die ook zelf informatie zendt, ontwikkelt zich steeds meer. De journalistiek wordt steeds kritischer bekeken, maar ook de politiek bijvoorbeeld. Ze worden steeds machtiger.’

Hoe kijk jij tegen de traditionele media aan?

‘Je kunt er niet omheen. Ze horen erbij. Maar ze moeten zich wel bewust zijn van wat er om ze heen gebeurt. De tijden zijn nu eenmaal veranderd. Het systeem wordt steeds individualistischer. Mensen zijn kritischer. Als een journalist een eenzijdig stuk schrijft, krijgt hij tegenwoordig gegarandeerd veel reacties.’

Welke goede raad geef je ons?

‘Omarm wat er op internet gebeurt. Kijk wat de mensen die je wilt bereiken doen op internet, op Facebook of Twitter bijvoorbeeld, en ga met ze in gesprek. Zij hebben ook iets te melden. Het zal tot meer diepgang leiden, tot meer voeling met wat er werkelijk gebeurt in de samenleving. Ik zal niet zeggen dat journalisten wereldvreemd zijn, maar er zijn altijd mensen die meer midden in de samenleving staan dan zij.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.