'Niveau tv is van huis-aan-huisblad'

Programmamaker Aad van den Heuvel wil samen met enkele gelijkgestemden een nieuwe publieke omroep beginnen. Leden van de nieuwe omroep zullen worden geworven onder begunstigers van charitatieve instellingen....

- Waarom een nieuwe omroep?

'Televisie is een vrijblijvende marktplaats geworden van amusement. Ook op Nederland 1, 2 en 3 gaat de kwaliteit jaarlijks achteruit. Dat is niet de schuld van programmamakers; het is een algehele trend op de televisiemarkt. Er moeten van hetzelfde geld steeds meer programma's worden gemaakt. Het niveau van televisie zakt daardoor naar dat van een huis-aan-huisblad.

'Bovendien bereiken de verenigingen slechts een deel van de Nederlanders. Het NOS Journaal en voetbalwedstrijden niet meegerekend, kijken voornamelijk de ouderen en de hoogopgeleiden naar de publieke netten. Daardoor verdwijnt de betekenis van de publieke omroep als publiek domein en als maatschappelijk platform. Dat willen wij veranderen.'

- Hoe?

'Door een beweging te beginnen en mensen te mobiliseren. We gaan ons richten op al die Nederlanders die zich inzetten voor een rechtvaardiger wereld. Mensen die een evenwicht zoeken tussen economie en ecologie. Ik signaleer dat de maatschappelijke betrokkenheid alleen maar toeneemt. Kijk naar de miljoenen mensen die lid zijn van organisaties als Greenpeace, Natuurmonumenten of Novib. Een deel van hen wil ook actief iets doen. Zie de toename van het vrijwilligerswerk in Nederland.'

- Zijn dat de nieuwe zuilen van de publieke omroep?

'Maatschappelijke organisaties als Greenpeace zijn de pijlers waarop de moderne samenleving rust. Daar zit de gemeenschapszin. De oude zuilen onder het omroepbestel rusten vooral op nostalgie. De omroepen hebben zich ontwikkeld tot vrijblijvende verenigingen die allang niet meer midden in de samenleving staan. Ze zullen opnieuw aansluiting moeten vinden. Wij hebben nog geen afspraken met de charitatieve instellingen, maar we willen dat graag. De mensen die daar lid van zijn, dáár willen we onze organisatie mee opbouwen.'

Aan wat voor programma's denken jullie?

'Shows als de Postcodeloterijshow zijn er al. Er is behoefte aan verdieping en maatschappelijke betrokkenheid. We zullen aanwezig zijn op manifestaties of die misschien zelf gaan organiseren. Een nieuw soort betrokken journalistiek. Daarnaast willen we op Internet een virtuele gemeenschap opbouwen.'

Televisie als aflaat?

'Daar is niks op tegen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.