Filmrecensie Operadiva

‘Maria by Callas’: was ze echt zo onkwetsbaar? (drie sterren)

In ‘Maria by Callas’ mag de operadiva eindelijk zelf haar zegje doen zonder inbreuk van het eeuwige koor van Callaswatchers. 

‘Maria by Callas’. Foto Film beeld

Ze was Callas en ze was Maria, zei ze in een interview. Twee verschillende personen: de operadiva en de vrouw die ook nog bestond, verstopt achter de glamour en de onophoudelijke media-aandacht. Maria Callas (1923-1977), een van de grootste sterren van haar tijd, was publiek bezit. Wat ze ook deed, op het podium of daarbuiten, het werd driftig besproken door haar fans, de critici en de roddelpers.

Wel zo eerlijk dus dat de zangeres, ruim veertig jaar na haar dood, nu eens zelf haar zegje mag doen, zonder in de rede te worden gevallen door het eeuwige koor van Callas-watchers. Debuterend regisseur Tom Volf besloot in de documentaire Maria by Callas enkel uit te gaan van haar eigen woorden. Televisie- en radio-interviews komen voorbij, fragmenten uit haar brieven worden voorgelezen. Daarnaast is er volop ruimte voor muziek. Beroemde aria’s uit opera’s als Tosca, Norma en Lucia di Lammermoor neemt Volf integraal op – ook daarin wordt Callas niet onderbroken.

‘Maria by Callas’ Foto Film beeld

Het is een fraaie geste, al zijn de nadelen duidelijk. De documentaire richt zich vooral op bestaande liefhebbers van Callas’ expressieve zang. Als introductie op haar leven en werk is de film minder goed, al was het maar omdat Volf veel voorkennis veronderstelt. Daarnaast geeft Maria by Callas hoe dan ook een eenzijdig beeld. We horen Callas’ weerwoord op de kritiek dat ze divagedrag vertoonde, maar zien nauwelijks waar die beschuldigingen vandaan kwamen. Het levert gaten op in een film die juist beoogt de ware, volledige Maria Callas te laten zien.

Maria by Callas is vooral een mooie aanvulling op alles wat er al bekend was over de machtige sopraan, die zo’n sterke uitstraling had dat het grote publiek haar onkwetsbaar waande. Met niet eerder vertoond beeld- en geluidsmateriaal laat Volf zien dat zij wel degelijk twijfelde: over haar repertoire, haar zangtechniek, haar veelbesproken relatie met scheepvaartmagnaat Aristoteles Onassis. Wat overeind blijft, is haar ongelooflijke charisma. Dat Volf zich soms eerder fan dan filmmaker betoont, valt hem dan ook haast niet kwalijk te nemen. 

Maria by Callas

Genre: Documentaire
Regie: Tom Volf
113 min., in 43 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.