'Man Bijt Hond niet meer dagelijks op de buis'

Het televisieprogramma Man Bijt Hond verdwijnt dagelijks van tv, dit blijkt uit een interne mailwisseling die in handen is van NRC Next. Het televisieprogramma waarin de gewone Nederlander centraal staat, wordt al sinds 1999 elke dag uitgezonden op NPO 2.

De Man Bijt Hond-filmploeg aan het werk. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Eerder dit jaar werd al bekend dat het programma zijn vaste uitzendtijdstip van 18.50 uur kwijtraakt op NPO 2. KRO-NCRV komt op dit tijdstip met een nieuw lifestyle-programma genaamd Binnenste Buiten. Aanvankelijk was er nog sprake van dat het programma op een ander moment zou worden uitgezonden. Nu wordt er volgens NRC Next in de mailwisseling echter gesproken van een afscheid.

De reden van het eventuele afscheid is ongewis, maar mogelijk heeft het te maken met de teruggelopen kijkcijfers. In 2013 keken dagelijks gemiddeld 611 duizend mensen naar het programma en tegenwoordig nog maar 399 duizend. Die daling valt samen met de nieuwe uitzendtijd van De Wereld Draait Door. Sinds DWDD vanaf 1 januari 2014 om 19 uur wordt uitgezonden, concurreert het programma met Man Bijt Hond.

Een woordvoerder van KRO-NCRV noemt de berichtgeving 'veel te voorbarig.' Ze stelt nog in gesprek te zijn met de NPO over de toekomst van het televisieprogramma. 'Als het aan de omroep ligt blijft het natuurlijk bestaan.'

Lees ook

Hoe kijk je Man Bijt Hond? Lees hier veertien plezierverhogende weetjes over Man Bijt Hond.

Steun

Man Bijt Hond-fans hebben na de berichtgeving over het mogelijke einde een Facebookpagina opgericht om het tv-programma te steunen. Ook werd een digitale handtekeningenactie op touw gezet.

Het programma, dat vorig jaar zijn vijftienjarige jubileum vierde, brengt naar eigen zeggen een andere kijk op het nieuws. Dit doen ze met terugkerende rubrieken zoals 'de Babbelbox', waarin mensen naar aanleiding van een gebeurtenis een persoonlijke vraag wordt gesteld of 'Hond aan tafel', een rubriek waarvoor de makers aanschuiven bij een willekeurige Nederlander om de dag door te nemen. Het programma werd in 2011 op het Televiziergala onderscheiden met een prijs voor 'meest beeldbepalende tv-programma in 60 jaar televisiegeschiedenis'.

Roerige tijden

Het rommelt bij de jonge fusieomroep KRO-NCRV. Er heerst 'een aanhoudende vertrouwenscrisis' tussen personeel en directie. Vooral de positie van mediadirecteur Taco Rijssemus staat intern onder druk. 'Bij veel mensen hebben zijn tekort aan visie en zijn slechte communicatie kwaad bloed gezet,' zei een medewerker deze week anoniem tegen de Volkskrant.

Eerder ontstond ophef toen 143 medewerkers een petitie naar de raad van toezicht stuurden, waarin ze eisten dat een salarisverhoging van Rijssemus en zakelijk directeur Yvonne de Haan ongedaan werd gemaakt. Met de fusie kregen de bestuurders een salarisverhoging naar 166.175 euro en een bonus van respectievelijk 20 duizend en 30 duizend euro.

Ook de slechte communicatie rond de reorganisatie waarbij 18 van de 53 journalistieke arbeidsplekken verdwenen en de ophef rond het schnabbelen van Brandpunt-presentator Fons de Poel wordt het bestuur verweten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.