'Jongeren keren Facebook de rug toe, en in Nederland nog het meest'

Facebook verliest in rap tempo aan populariteit onder jongeren tussen de 16 en 19 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Global Web Index.

Facebook verliest in rap tempo aan populariteit onder jongeren tussen de 16 en 19 jaar. Foto REUTERS

Het onderzoeksbureau ondervraagt elk kwartaal 170 duizend mensen in 32 landen. Uit de meest recente enquête blijkt dat nu nog maar 56 procent van de tieners op Facebook actief is, terwijl dat in het eerste kwartaal 76 procent was.

Nederland
Van alle 32 landen blijft de daling in Nederland het grootst. Meer dan de helft (52 procent) van de jongeren die een jaar geleden nog een Facebookaccount had, heeft zijn of haar profiel inmiddels gewist.

Dat steeds minder tieners Facebook actief gebruiken komt vermoedelijk doordat ouders en andere familieleden steeds vaker op Facebook zitten. Tieners voelen zich door hen 'bekeken', en gaan op zoek naar andere sociale media om met elkaar te communiceren. Zo is wereldwijd het gebruik van de video-app Vine van Twitter, de fotosite Flickr van Yahoo en de chat-app WeChat (China) flink toegenomen. Ook chat-app WhatsApp is populair.

Beurs
Eind oktober gaf financieel topman David Ebersman van Facebook zelf al toe dat de interesse van jongeren voor het sociale netwerk aan het afnemen is. Op de beurs kwam het aandeel van Facebook daardoor kort in het rood te staan (na een winst van 16 procent).

Overigens betekent het lagere aantal tieners niet dat Facebook krimpt: het totale aantal actieve gebruikers op Facebook laat nog altijd een stijgende lijn zien.

Meer over