‘Je wil toch echt iets moois afleveren’

De totstandkoming van haar eerste Delft Chamber Music Festival is de violiste ‘waanzinnig zwaar’ gevallen. Maar: ‘Ik leer steeds beter plannen.’..

Morgen begint het Delft Chamber Music Festival aan een nieuwe fase. Isabelle van Keulen, die tien jaar artistiek directeur van het festival was, is opgevolgd door een andere violiste, Liza Ferschtman (27). ‘Opgedragen aan*’ is het motto van haar eerste editie.

Hoe ziet het ideale festival van Liza Ferschtman eruit?

‘Ik ben heel ambitieus begonnen, met op elke avond een korte nieuwe compositie. Dat plan viel al snel in het water. Lang niet alle componisten die ik benaderde, hadden tijd. Zo zijn Hans Kox en Theo Verbey afgevallen, maar Vanessa Lann en Richard Ayres gaan door. Vanessa heeft een stuk geschreven speciaal voor mij en Inon Barnatan, mijn pianist. Toen ik haar belde voor die opdracht, had ze ons net met een Beethovensonate op televisie gezien. Ze was meteen enthousiast en is met het scherzo uit de Frühlingssonate aan de slag gegaan.

‘Elke avond heeft tijdens het festival een titel. In een melige bui bedacht ik: zijn nou alle Hongaren zigeuners? Dat staat nu pontificaal afgedrukt. Dat krijg je als je artistiek leider bent, ha. Mooi programma trouwens, met dwarsverbanden tussen Haydn, Brahms en Ligeti en een onbekende fagotsonate van ene Farkas. Daar houd ik van, zo’n onverwachte twist.’

Wat heeft u toegevoegd?

‘Nieuw is het Cocktailconcert, bedoeld voor jonge mensen. Het begint om negen uur, wat later dan de reguliere avondconcerten. De musici zitten niet op het podium maar midden in de glazen ruimte van het Prinsenhof. We spelen ondermeer Verklärte Nacht van Schönberg, met het gelijknamige gedicht van Richard Dehmels in banners boven de hoofden van het publiek. Na afloop is er een cocktailfeest.’

Is dit nieuwe werk u bevallen?

‘Ik ben nog niet helemaal geslaagd, maar dat kan ook niet. Delft is een stoomcursus organisatieleer. Ik leer steeds beter plannen, maar mijn rust is ver te zoeken. Als je niet uitkijkt, word je een soort kantoor, met dertig e-mails per dag die je moet beantwoorden. Waanzinnig zwaar. Ik heb me echt verkeken op wat het inhoudt en hoe moeilijk ik het zou vinden, juist uit een bepaalde perfectiedrang. Je wil toch echt iets moois afleveren.

‘Ik heb veel respect voor Isabelle dat ze dit zo lang heeft volgehouden, met een carrière en een gezin. Volgens mij hebben ze mij gekozen met het idee dat ik nog lang geen kinderen zal krijgen. En inderdaad, voorlopig heb ik geen plannen.’

Wie komen er spelen?

‘Kamermuziek en grote namen, dat is niet altijd hetzelfde. Ik heb prachtige spelers uitgenodigd en dacht vervolgens: kent iemand ze wel? Zo komt Inon Barnatan vrij uitgebreid aan bod. In Nederland is hij als solist nog niet bekend en in Delft krijgt hij de kans die kant te laten horen. Maar daarnaast moet je ook aan de reputatie van het festival denken. Daarom komen ook bekende musici als Bella Davidovich, Enrico Pace, Alexei Lubimov, allemaal mensen die ik bewonder en die bovendien aan de namenfunctie voldoen.’

Wat heb je van huis uit meegekregen, als dochter van de cellist Dimitri Ferschtman en de pianiste Mila Baslawskaja?

‘Dat het normaal is, dit harde werken. Beiden hebben nog steeds een overvol leven, met concerten en leerlingen. Mijn vader heeft geprobeerd me bij te brengen: studeer nou ’s ochtends, want dan heb je de rest van de dag nog voor je. Nu begrijp ik beter dan ooit wat hij bedoelt. Zeker met Delft is de levensdrukte enorm toegenomen. Er zijn dagen geweest waarop ik pas om tien uur ’s avonds aan vioolspelen toekwam. Dat is een vreselijk gevoel. Je vak is vioolspelen. Dat moet je als eerste bijhouden. En verder moet ik zorgen dat ik regelmatig sport om fit te blijven. Tegenwoordig heb ik zelfs een personal trainer. Ik moet in mijn concertjurken passen, dat is ook belangrijk.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.