'Godfather van de moderne Surinaamse kunst' Erwin de Vries overleden (1929-2018)

Na een kortstondig ziekbed is Surinames bekendste schilder en beeldend kunstenaar Erwin de Vries overleden. De Vries, vaak liefkozend de 'Caribische Rembrandt', genoemd, is 88 jaar geworden.

Erwin de Vries. Beeld Hollandse Hoogte / Patrick Post

De Vries gold samen met Rudi Getrouw en Stuart Robles de Medina als een van de godfathers van de moderne Surinaamse kunst. Best opmerkelijk aangezien volgens De Vries zijn landgenoten vaak niets begrepen van zijn werken. Illustratief is het voorval met een bronzen standbeeld dat hij ooit in opdracht van de Surinaamse regering maakte van de Spaanse conquistador Alonso de Ojeda, de ontdekker van Suriname. Als te abstract verdween het jarenlang in een kelder van een overheidsgebouw om later in Fort Nieuw-Amsterdam terecht te komen. Waar het beeld overigens in 2011 ook nog eens zou worden gestolen.

Dat wil niet zeggen dat in Suriname geen beelden van De Vries staan. Zo eerde hij onder meer Surinames verzetsheld Anton de Kom, componist Eddy Snijders, Henck Arron, de eerste premier van het land na de onafhankelijkheid van Nederland in 1975, en Fred Derby, de enige overlevende van de Decembermoorden. Het zijn veelal figuratieve beelden. Gelijkend aan hun model dus. Zijn abstractere werk staat voor het grootste deel in Amsterdam, waar De Vries eind jaren vijftig zijn opleiding genoot aan de Rijksacademie voor de Beeldende Kunsten.

'Op een middag tussen 15.00 en 17.00 uur'

De Vries werd gezien als een begenadigd tekenaar en schilder wiens kleurrijke werken vaak bol stonden van erotiek en woeste sensualiteit. Maar ook zijn borstbeelden genoten grote populariteit. Hij maakte ze onder anderen van oud-premier Joop den Uyl, voetballer Clarence Seedorf en de Amerikaanse oud-president Barack Obama. De Vries' borstbeeld van columnist Simon Carmiggelt heeft nog altijd een ereplekje op de redactie van Het Parool, terwijl zijn beeld van cabaretier Toon Hermans in het Theater Carré staat.

Het bekendste werk van De Vries is zonder twijfel het slavernijmonument uit 2002 in het Oosterpark van Amsterdam. Het was volgens De Vries een eerbetoon aan de kracht die slaven en hun nazaten hadden getoond in de lange vrijheidsstrijd. Opvallend genoeg maakte hij het ontwerp van zijn belangrijkste kunstwerk naar eigen zeggen 'in klei op een middag tussen 15.00 en 17.00 uur'.

Het slavernijmonument in het Oosterpark, Amsterdam. Beeld ANP

Razendsnel

Die razendsnelle manier van werken verklaart wellicht hoe De Vries gedurende zijn carrière duizenden kunstwerken heeft kunnen maken. De kwaliteit leed er volgens kunstkenners en liefhebbers beslist niet onder. Zo werd De Vries, die op zijn negentiende al zijn eerste expositie had in de Concordia Lodge van Paramaribo, medio jaren zestig uitgenodigd werk aan te leveren voor een tentoonstelling in het beeldenpark Sonsbeek waar ook beelden van Picasso en Giacometti stonden.

Daarnaast kreeg De Vries, populair bij verzamelaars en bedrijven, begin jaren zeventig als eerste gekleurde kunstenaar een solo-expositie in het Stedelijk Museum. In 2009 eerde De Kunsthal in Rotterdam hem nog met een grote overzichtstentoonstelling. Zijn kracht als kunstenaar heeft De Vries altijd feilloos weten te benoemen. 'Als ik ging zitten, dan kwam er wat. Ik heb er nooit over nagedacht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.