POSTUUM

'De modewereld kan me niks schelen. Het is zo overschat en onnozel'

Ontwerper Koos van den Akker (1939-2015)

De Nederlandse ontwerper in New York Koos van den Akker werd wereldberoemd met zijn patchwork-truien voor Bill Cosby.

Koos van den Akker, 2012. Beeld Richard Koek/Redux/Hollandse Hoogte

'Een naaister.' Zo noemde Van den Akker zichzelf altijd in interviews. Mode en de modewereld, zei hij vijf jaar geleden tegen Vice Magazine: 'Het kan me niks schelen. Het is zo overschat en onnozel. Als ik de rest van mijn leven kussens kon maken, zou ik dat waarschijnlijk doen.'

Toch omspande zijn carrière in de mode meer dan een halve eeuw. Van den Akker, in 1939 geboren in een christelijk gereformeerd gezin in Den Haag, ging er naar de Academie voor Beeldende Kunst en werkte in de jaren zestig drie jaar bij Christian Dior in Parijs. Met geld van zijn vader, een kolenboer, opende hij vervolgens een couturesalon in Den Haag. Maar Nederland was niet klaar voor de mode, vond hij. 'Ik kwam terug met allemaal Dior-fantasieën, en al die Hollandse vrouwen waren net koeien. Ze wilden alleen maar een rok met extra lappen voor op de knieën - zodat-ie niet zo snel zou slijten.'

Succes

In 1969 vertrok hij naar New York, waar hij twee jaar later een winkel opende, aan Madison Avenue. Begin van een bruisende, en succesvolle periode, met beroemde klanten als Elizabeth Taylor, Bette Midler en Gloria Vanderbilt. Andy Warhol kwam regelmatig langs om 'een beetje te kletsen over zijn werk'.

Van den Akkers talent: 'Schilderen met stoffen. Ik was compleet origineel.' De patchworktrui die hij op verzoek van een vriendin maakte voor Bill Cosby, werd prompt door de komiek op de set gedragen. Hij bleef ze maken. De Cosbytrui werd een rage.

Gebrek aan zakelijk talent, en een leven boven zijn stand - Van den Akker woonde met zijn vriend John in een zeven kamers tellend appartement en had een huis op Fire Island - leidde begin jaren negentig tot een faillissement. Hij betrok een meer bescheiden zaak in The Village, en klom eind jaren negentig weer uit het dal dankzij een lucratieve deal met teleshoppingkanaal QVC. Zijn eerste collectie mode voor de gewone vrouw was binnen een half uur verkocht.

Dankzij Marc Jacobs en Balenciaga beleefde patchwork halverwege het vorige decennium een revival in de mode - en daarmee ook Van den Akker. Diverse musea, waaronder het MOMA in New York, hebben zijn werk in de collectie.

'Als ik niet meer kan werken, is mijn leven zinloos', zei hij drie jaar geleden tegen Trouw. In dat jaar stond hij op de planken, in het stuk Rietje meets Koos, met acteur Marcel Musters. Van den Akker overleed dinsdag aan de gevolgen van darmkanker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.