'De meeste mannen zijn niet ouder dan elf jaar'

De VARA vroeg regisseur Jean van de Velde deze winter van zijn film All Stars een tv-serie te maken. Een comedy....

DIEP in zijn hart vindt hij ze wel leuk, de kerels uit zijn comedyserie All Stars. De mannen, leden van een voetbalteam, zijn oppervlakkig, beweterig, hebben een grote bek en maken grappen over homo's en Duitsers.

'Zelfs als ze betrapt worden tijdens overspel, dan zeggen ze nog verontwaardigd: maar dít kan ik dus uitleggen', zegt regisseur en scriptschrijver Jean van de Velde (42). 'Erger kan het niet. Geestelijk komen ze niet boven het niveau van een 11-jarige uit. En tóch hou ik van deze sukkels. Ik heb een zwak voor mensen die een beetje slap zijn.'

Van de Velde maakte in 1997 al de film All Stars. De film ging, net als de serie nu, over amateurvoetballers, de Swift Boys, die al sinds hun jeugd samen voetballen en niet zo goed zijn als ze zelf zouden willen. Bekende Nederlanders als Danny de Munk, Antonie Kamerling, Thomas Acda en Kasper van Kooten trapten een balletje in de film. De VARA vroeg Van de Velde afgelopen winter er een tv-serie van te maken.

Dat de serie redelijk goed loopt - wekelijks 400 duizend kijkers - is mede te danken aan het jongensgevoel dat Van de Velde weet te creëren. De leden van het voetbalteam zijn bijna te slap om naar het veld te komen, en áls ze komen verliezen ze. Maar ze vormen wel een team samen, met al hun tekortkomingen.

'Ik wil films maken waarbij je kunt lachen en kunt huilen - god, wat klinkt dat erg. Maar het is wel waar. Wat dat betreft was de film Terms of Endearment voor mij echt een eye opener. Af en toe wist ik niet meer of ik zat te lachen of te huilen. Ook Notting Hill vind ik prachtig, al staat hij niet boven aan mijn lijstje. Ik ben een sentimentele dweil. En dat vind ik niet per se een negatieve eigenschap. Ik laat Terms of Endearment altijd aan mijn leerlingen op de filmacademie zien. Dan zie ik ze denken: o nee, weer een tear jerker. Maar ze gaan allemaal voor de bijl. Naderhand proberen ze zichzelf weer te corrigeren. Dan noemen ze het ongeloofwaardig dat het kind doodgaat. Dan zeg ik: doodgaan? Ongeloofwaardig? Het is verdomme het enige dat zeker is in het leven.'

Van de Velde koos voor voetbal omdat in een voetbalteam alle lagen van de samenleving verenigd zijn. 'Bij hockey zit je meer aan een bepaalde klasse vast. Zelf heb ik vooral op straat gevoetbald, maar de meeste dingen uit All Stars herken ik wel: dat gescheld op de scheids, dat gedoe onder de douches en het altijd mooi weer spelen van die mannen.'

Hij nam bewust soapsterren en beroemdheden voor All Stars. 'Het publiek kijkt vanwege die namen. Bovendien is een goed toneelacteur niet per se een goed filmacteur. Juist iemand als Antonie Kamerling - van oorsprong een soapacteur - is in staat mensen te verleiden. In Goede Tijden kreeg hij vanaf dag 1 fanmail van meisjes. Hij heeft iets waar het publiek gevoelig voor is. Je hebt met hem te doen, je wilt hem redden of hem iets toeschreeuwen.'

Van de Velde zegt tijdens de opnamen drie maanden lol met 'de mannen' te hebben gehad, al was het soms vermoeiend: 'Ze stonden als ouwe wijven te kakelen op de set. In het begin stopten ze nog als we begonnen te filmen, maar op het laatst gingen ze gewoon door als ik action had geroepen. Ik ben niet streng genoeg voor ze geweest, maar het voordeel daarvan was dat ze heel ontspannen waren.'

Hij merkte weinig van sterallures. 'Ze vonden het alleen maar leuk om te gaan voetballen. En echt ijdel vind ik ze niet. Thomas Acda bijvoorbeeld, die blaast rustig zijn buik nog een beetje op als ik dat vraag. Maar als ze uit beeld moeten, dan kijken ze allemaal nog wel éven in de camera.'

Dat hij Danny de Munk - in de film een homo die zijn coming out beleeft - niet meer had voor de tv-serie, was niet de bedoeling, maar Van de Velde kon hem geen zekerheid bieden over zijn contract. 'Zijn moeder wees het aanbod af vanwege die onzekerheid. Danny kon zo veel andere dingen krijgen. Bij Danny gaat trouwens alles via zijn moeder. Zelfs als je met hem wilt gaan eten zegt hij nog: vraag maar aan Ria.'

Het verschil tussen het maken van een tv-serie en een film is dat er 'bij tv geen tijd is om een emotie beet te pakken'. 'Als ik dat wel probeer, dan is er al iets van de grap weg. Maar het is wel belangrijk om van de karakters geen gimmick te maken, zoals bij Flodder op tv gebeurde. Dan moet je steeds gekunstelder situaties opzoeken om het leuk te maken.'

Van de Velde vindt zijn karakters geloofwaardig. 'De meeste mannen die ik ken zijn in het echt ook niet verder dan 11-jarigen. Vaak zijn ze nauwelijks bezig met de inhoud; ze willen alleen maar scoren. Ze willen aanzien, macht. Of ze willen een jonge vrouw erbij.'

'Zelfs bij Don Simpson en Jerry Bruckheimer - de makers van Top Gun - ging het er alleen maar om wie het eerste een zwarte Ferrari Testarossa had. Of de film iets betekende, maakte ze niet uit. Daar ben ik nog steeds verbijsterd over. Ik ben wars van machtsstrijd.'

In 1998 liet hij de film Karakter van Mike van Diem voorgaan voor een Oscar-nominatie. 'Ik had het gevoel dat Mike hem kon winnen. All Stars zou geen kans hebben gemaakt. Toen hij hem won, hebben we naderhand samen een kroket bij de Febo gegeten, met die Oscar tussen ons in. Midden in de nacht, op de Wallen, junks en hoeren om ons heen. Dat wilde ik graag. Bij die snackbar had ik ooit een kroket met Sylvia Kristel gegeten.'

'Ik hoef niet zo nodig het gevecht aan te gaan. Of ik op een van mijn hoofdpersonen lijk? Eigenlijk lijk ik wel op Willem (Thomas Acda), die brave middenstander met die vrouw en twee kinderen. Shit, ja. Ik lijk op Willem. Dat voortdurende schipperen, het redden wat er te redden valt, dat herken ik wel. Maar Willem is wel laffer dan ik.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.