Campagne voor 'eerlijke' bloemen start in Amsterdam

De bloemenindustrie kampt met veel misstanden. Twee derde van de rozen die in ons land te koop zijn komt uit Kenia, waar ze vaak onder erbarmelijke omstandigheden worden geproduceerd. Dat stelt ontwikkelingsorganisatie Hivos, die woensdag de campagne Power of the Fair Trade Flower begint in Amsterdam.

Bloemenhandelaar op de markt. Beeld ANP

De actie moet het aanbod van 'eerlijke' bloemen vergroten en beter zichtbaar maken in winkels. Volgens Hivos zijn de lonen in het Afrikaanse land te laag om fatsoenlijk van te kunnen leven, worden elementaire arbeidsrechten geschonden en is seksueel geweld op de werkvloer aan de orde van de dag. Vooral vrouwen (70 procent) doen het werk in de bloemenkwekerijen in Oost-Afrika.

Slechts 0,3 procent van het Nederlandse rozenaanbod is fair trade geproduceerd en daarin wil Hivos verandering brengen. De campagne richt zich op de Nederlandse consument, winkelier en handelaar. De ontwikkelingsorganisatie roept mensen op bij het kopen van bloemen te vragen of ze op een eerlijke manier zijn gemaakt. Veel verkopers denken namelijk dat er geen vraag naar fair trade-rozen is, aldus Hivos.

Fototentoonstelling
Op het Museumplein in Amsterdam opent woensdag een fototentoonstelling. De expositie toont beelden die verwijzen naar de misstanden in de Afrikaanse bloemenindustrie, gemaakt door onder anderen Carli Hermès, Koen Hauser en Corbino!. De tentoonstelling is na Amsterdam ook nog op andere plekken in het land te zien.

Campagne voor 'eerlijke' bloemen start in Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.