Column Cécile à Paris


Neonoranje, ossenbloed, keizerlijk geel en poedermauve, stond er op het A4'tje

Voorafgaand aan een modeshow vind je als bezoeker niet altijd, maar gelukkig wel vaak, op je stoel een A4’tje waarop staat uitgelegd wat het idee is áchter die show. Soms staan daar de meest dolle en holle frasen op, waarvan je met de beste wil van de wereld en zonder drank geen chocola kunt maken. Soms is het van het kaliber ‘ja, duh, dat dit op Barbarella/Dolly Parton/Frida Kahlo geïnspireerd was, had ik ook wel kunnen raden’. En soms, zoals woensdag, is het een welkome aanvulling die je ogen nóg verder opent voor de schoonheid van een collectie. 

Er stond niet veel, in het begeleidend schrijven van de Belgische ontwerper Dries van Noten. Maar er stond precies genoeg: er werd verwezen naar de welbekende dichtregel ‘A rose is a rose is a rose’ van Gertrud Stein, er werd verklapt dat de bloemenprints op de kleding zijn afgeleid van foto’s, genomen in de tuin van Dries afgelopen oktober, in sommige gevallen van een tikje verwelkte bloemen. Er werd gehint naar Duits expressionisme en het werk van choreografe Pina Bausch. Tot slot werden de gebruikte kleuren droog maar duidelijk stuk voor stuk benoemd. Goed om te weten: niemand gebruikt zulke mooie kleuren als Dries van Noten. Kleuren die op zich zelf al beeldschoon zijn maar elkaar nog grandioos versterken. Tinten die je wil bepotelen, koesteren en benoemen. Maar zodra je wil vertellen wélke kleuren het nou precies zijn, schieten woorden en namen tekort. Tot nu. 

Finale Dries van Noten F/W 2019. Beeld Cécile Narinx

Roze en citrus, stond er op het A4’tje, neonoranje, ossenbloed, keizerlijk geel en poedermauve. Tot zover de kleurnamen die nog enigszins overeind blijven in het Nederlands. Want wat te denken van a spray of greys, graphite, slate, charcoal, metals, burnished to gleaming, pewter, petrol.  Of, nog poëtischer: fawn, eau-de-nil en duck egg blue. Pewter moest ik opzoeken, en fawn ook, maar zelfs zonder dat te doen zijn het al betoverend mooie namen van betoverend mooie kleuren. Kun je nagaan hoezeer ze tintelen in handen van de Belgische magiër.

Finale Dries van Noten F/W 2019 Beeld Cécile Narinx
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.