Recensie Angélique Kidjo

Angélique Kidjo geeft verrassende nieuwe laag aan klassieker Remain in Light (vier sterren)

Albumhoes Angélique Kidjo: Remain in Light.

Angélique KidjoRemain in LightKravenworks. 4 sterren.

Het album Remain in Light van Talking Heads (en Brian Eno) uit 1980 was niet alleen een hypnotiserend mooie plaat, het meesterwerk verlegde de aandacht van de (kunst)pop van dat tijdperk ook naar een ander continent. Naar de tegen elkaar in stekende ritmes en tingelende gitaartjes uit Afrika, waarmee Talking Heads in eerdere platen ook al had gespeeld. Remain in Light was een vervolmaking van dat mixproces, en de invloed van het album is nog altijd voelbaar in de pop.

De uitwerking van Remain in Light op het continent waaruit het de inspiratie putte, was niet minder groot. Dat blijkt nu uit de integrale coverversie van de Beninse Angélique Kidjo. De zangeres, een van de krachtigste Afrikaanse stemmen, hoorde in de plaat uiteraard de echo’s van de Nigeriaanse afrobeat van Fela Kuti, maar aan haar interpretaties te horen ook de Afrikaanse mystiek, in bijvoorbeeld het nummer Listening Wind.

Je mond valt open, al bij het openingsnummer Born Under Punches, dat begint met een meerstemmig gezongen Afrikaanse intro, waarna de Engelse tekst  volgt. Kidjo eigent zich de woorden en dus betekenis toe met haar donderende en grommende stem, en het ‘still waiting’ uit Crosseyed and Painless lijkt ineens geschreven voor een Afrikaanse danstune.

De verbazing houdt een plaat lang aan. Once in a Lifetime wordt een pandemonium van percussie en zwaar funkende afrobeat, met dikke lagen koper en vonkende gitaren. De productie van de Amerikaan Jeff Bhasker (Kanye West, Alicia Keys) is vol en warm. En drummer Tony Allen (Fela Kuti) speelt een hoofdrol, met zijn hortende drumwerk in bijvoorbeeld het psychedelisch-Afrikaanse Houses in Motion.

Kidjo neemt Remain in Light mee op rondreis door het moederland, en brengt zo een verrassende nieuwe laag aan onder de klassieker.