ColumnTeun van de Keuken

Zoveel mogelijk je product verkopen. Daar is Rutte goed in. De inhoud? Ach...

null Beeld de Volkskrant
Beeld de Volkskrant

Er is vaker op gewezen, maar toch vaak te terloops. Als een grappig feitje, als een klein steekje onder water, een plaagstootje in de karakterisering van de man Rutte: dat de premier vroeger voor Unilever werkte. Dat hij van manager human resources via de sausen van Calvé personeelsdirecteur bij IGloMora werd. Maar wat nu als zijn Unilever-verleden niet slechts iets is om belegen grappen over te maken op feestjes – ‘Wist je dat Rutte vroeger…?’ ‘Jahaa, duh.’ –, maar de essentie van onze premier is?

Rutte wil zijn waar verkopen. Daarbij is hij meer geïnteresseerd in de verkoop (verkiezingen winnen en premier worden) dan in de waar zelf. Daarom doet hij altijd zo schamper over visie. Met visie zou je zomaar een hoop kiezers kunnen uitsluiten. Je moet al je klanten het idee geven dat jij precies bent wat ze willen. Door in wezen niks te zijn. Precies zoals bij Unilever. Daar willen ze niet de lekkerste pastasaus maken met de beste ingrediënten, maar de goedkoopste saus die met de grootste marge aan zoveel mogelijk mensen verkocht kan worden. Daarvoor heb je geen goede koks nodig, maar goede marketeers. Mensen die een saus met maar 0,5 % truffel als truffelsaus kunnen verkopen. Dat het niet klopt geeft niet, want het gaat om ‘de beleving’. Als zij bij het volk vieze saus als lekkere authentieke Italiaanse saus volgens recept van la mama zelf kunnen laten beleven, dan is het kassa. Het is duidelijk waar onze premier zijn soepele relatie met de waarheid vandaan heeft.

Rutte geeft ons al jaren de beleving een goede leider te zijn. Hij is altijd rustig, vriendelijk en helder en heeft een Prodent-glimlach. Hij is optimistisch: ‘Is het niet een waanzinnig gaaf land?’ Iedereen die kritisch is komt hierdoor over als een zuurpruim die het feestje komen vergallen: ‘Don’t mess with the vaasje!’ Maar ondertussen is ons land helemaal niet zo gaaf. Burgers worden door de overheid met wantrouwen benaderd en gediscrimineerd, er zijn nauwelijks betaalbare woningen voor onderwijzers, politieagenten en verpleegkundigen, in de geestelijke gezondheidszorg zijn ellenlange wachtlijsten, waarbij sommige mensen zelfs te complex worden bevonden om überhaupt op de wachtlijst terecht te komen. De cultuursector is door de overheid in de afgelopen jaren vakkundig de nek omgedraaid en de discriminatie van homo’s, mensen met een migratieachtergrond en joden neemt toe. Het primaat in de politiek is verschoven van de Kamer naar de premier.

En dan nog een Unileverpuntje. We worden steeds ongezonder, omdat we steeds meer rotzooi eten. Dat komt niet vanzelf. Terwijl de prijs van gezond voedsel tussen 2010 en 2020 met 21 % steeg, werden snacks en sausen maar 15 % duurder en werden en snoep en ijs zelfs goedkoper. Onder Rutte werd de btw op groente en fruit verhoogd.

Nu moet alles anders. En wie wil die verandering leiden? Rutte natuurlijk. Hij trekt een groenrood jasje aan en brengt gewoon een ander product aan de man. Het zal hem worst wezen wat het is, als het maar verkoopt. Een puur zakelijke beslissing. Unilever verkoopt inmiddels ook geen truffelsaus meer.

De huispopulist gaat wekelijks op zoek naar Nederlanders die het volk op uitmuntende wijze hebben weten te bespelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden